مدیریت مالی استراتژی چیست؟

 

مدیریت مالی استراتژیک اصطلاحی است که برای توصیف فرایند مدیریت مالی یک شرکت برای دستیابی به اهداف استراتژیک آن استفاده می شود. این یک رویکرد مدیریتی است که از تکنیک ها و ابزارهای مالی مختلف برای طراحی یک برنامه استراتژیک استفاده می کند. مدیریت مالی استراتژیک تضمین می کند که استراتژی انتخاب شده برای دستیابی به اهداف مورد نظر اجرا می شود.

مفهوم مدیریت مالی استراتژیک

مدیریت مالی استراتژیک رویکردی است که برای مدیریت امور مالی یک شرکت برای دستیابی به اهداف استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد.

این رویکرد برای شناسایی و اجرای استراتژی هایی استفاده می شود که ارزش بازار سازمان را به حداکثر می رساند. مدیریت مالی استراتژیک به مدیران مالی کمک می کند تا تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری در دارایی ها و تامین مالی آن دارایی ها را اتخاذ کنند.

ویژگیهای مدیریت مالی استراتژیک

·        تمرکز بر مدیریت بلند مدت صندوق با در نظر گرفتن چشم انداز استراتژیک است.

·        این امر باعث افزایش سودآوری ، رشد و حضور شرکت در دراز مدت می شود و تلاش می کند تا ثروت سهامداران را به حداکثر برساند.

·        همچنین می تواند انعطاف پذیر و ساختار یافته باشد.

·        این یک فرایند در حال تحول مداوم است ، که استراتژی ها را برای دستیابی به اهداف مالی سازمان تطبیق داده و تجدید نظر می کند.

·        این شامل یک رویکرد چند بعدی و ابتکاری برای حل مشکلات تجاری است.

·        این امر به تدوین استراتژی های قابل اجرا و نظارت بر برنامه های عملی جهت مطابقت با اهداف تجاری کمک می کند.

·        این اطلاعات واقعی را با استفاده از روشهای مالی تحلیلی با استدلال کمی و کیفی تجزیه و تحلیل می کند.

·        از منابع اقتصادی و مالی استفاده می کند و بر نتایج استراتژی های توسعه یافته تمرکز می کند.

·        راه حل هایی را با تجزیه و تحلیل مشکلات موجود در محیط کسب و کار ارائه می دهد.

·        این به مدیران مالی کمک می کند تا تصمیمات مربوط به سرمایه گذاری در دارایی ها و تامین مالی چنین دارایی ها را اتخاذ کنند.

اهمیت مدیریت مالی استراتژیک

رویکرد مدیریت مالی استراتژیک این است که تصمیم گیری را در اولویت قرار دهد و اهداف تجاری را در درازمدت اولویت بندی کند. مدیریت مالی استراتژیک نه تنها به تعیین اهداف شرکت کمک می کند ، بلکه زمینه ای برای برنامه ریزی و اداره برنامه ها برای مقابله با چالش های موجود ایجاد می کند. همچنین شامل تعیین مراحل برای هدایت کسب و کار به اهداف خود است.

هدف از مدیریت مالی استراتژیک شناسایی استراتژی های احتمالی است که می توانند ارزش بازار سازمان را به حداکثر برسانند. همچنین ، این اطمینان را می دهد که سازمان برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مطلوب و به حداکثر رساندن ارزش برای سهامداران ، برنامه را به طور مثر دنبال می کند. مدیریت مالی استراتژیک منابع مالی سازمان را برای دستیابی به اهداف تجاری مدیریت می کند.

فرآیند تعیین هدف

طبق گفته موسسه مشاور مدیریت غزال روشهای مختلفی برای تعیین اهداف مدیریت استراتژیک مالی وجود دارد. با این حال ، صرف نظر از روش ، استفاده از هدف برای فعال کردن گفتگوها ، اطمینان از مشارکت ذینفعان اصلی و شناسایی استراتژی های قابل دستیابی و تلاش بسیار مهم است. در زیر دو روش اساسی برای تعیین اهداف دنبال می شود:

1. هوشمند

SMART یک روش سنتی برای تعیین اهداف است. این معیارها را برای ایجاد یک هدف تجاری تعیین می کند.

·        خاص

·        قابل اندازه گیری

·        دست یافتنی

·        واقع بین

·        زمان محدود

2. سریع

FAST یک چارچوب مدرن برای تعیین اهداف است. این استراتژی از تعیین اهداف تکراری پیروی می کند که صاحبان مشاغل را قادر می سازد تا چابک بمانند و بپذیرند که اهداف یا شرایط ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. از معیارهای زیر برای اهداف تجاری پیروی می کند.

·        زود زود

·        جاه طلب

·        خاص

·        شفاف

مدیریت یک سازمان باید تصمیم بگیرد که کدام رویکرد تعیین هدف برای کسب و کار آنها و همچنین الزامات مدیریت مالی استراتژیک مناسب است. هنگام تعیین اهداف مدیریت استراتژیک مالی ، عوامل خاصی باید مورد توجه قرار گیرند. آنها به شرح زیر است:

1. مشارکت تیم ها

بخشهای دیگر ، مانند فناوری اطلاعات و بازاریابی ، اغلب در مدیریت مالی استراتژیک مشارکت دارند. بنابراین ، این بخش ها باید برای ایجاد استراتژی های برنامه ریزی شده مشارکت داشته باشند.

2. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

تیم مدیریت باید تعیین کند که کدام KPI ها می توانند برای ردیابی پیشرفت به سوی هر هدف تجاری مورد استفاده قرار گیرند. تعیین برخی از KPI های مدیریت مالی آسان است زیرا شامل کار در جهت یک هدف مالی خاص است. با این حال ، KPI های دیگر ممکن است کمی باشند یا پیشرفت کوتاه مدت را دنبال کنند و اطمینان حاصل کنند که سازمان به سمت هدف خود حرکت می کند.

3. جدول زمانی

مهم است که تصمیم بگیریم چقدر زمان می برد تا سازمان به آن هدف خاص برسد. تیم مدیریتی باید بسته به زمانبندی مراحل لازم را اتخاذ کرده و هر زمان که لازم باشد استراتژی ها را تنظیم کند.

4. برنامه ها

استراتژی های برنامه ریزی شده توسط مدیریت باید شامل گام هایی باشد که تجارت را به رسیدن به اهداف خود نزدیک می کند. چنین استراتژی هایی می توانند بازار باشند

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله