استفاده استراتژیک از مدل های تجاری: مدیریت استراتژیک

 

اصطلاح "استراتژی" شاید یکی از مفاهیم سوء استفاده و سوء تفاهم در ادبیات تجاری باشد. در این سری از پست های وبلاگ ، ما از استراتژی به عنوان موقعیت یابی شرکت با توجه به محیط آن یاد می کنیم. ما تلاش می کنیم به سوالات پاسخ دهیم: چگونه می توانیم (الف) روند مدیریت استراتژیک را با استفاده از مدل ها بهبود بخشیم و (ب) اجرای/اجرای استراتژی ها را با مدیریت معماری سازمانی بهبود بخشیم؟

مسائل مدیریت استراتژیک

استراتژیست ها اغلب به حل مسائل استراتژیک مانند موارد زیر می پردازند:

مزیت رقابتی ما چیست و در کدام بازار می توانیم موفق باشیم؟

آیا ما به دنبال هم افزایی بین مشاغل خود هستیم یا باید تلاش کنیم تا حداکثر پاسخگویی به نیازهای بازار هر مشاغل را به حداکثر برسانیم؟

آیا هم افزایی بین کشورهای مختلف که ما در آنها فعال هستیم مرتبط است؟

اغلب تصور می شود که برخورد با این مسائل هم منطقی است و هم عمدی/برنامه ریزی شده (برنامه های 5 ساله). با این حال ، در عمل اغلب چنین نیست. برای بسیاری از سازمانها ، فرایند استراتژی سازی بسیار دور از برنامه ریزی است و شخصیت خلاقانه تری به خود می گیرد. غالباً فقط در گذشته می توان الگویی را در جریان انتخاب های استراتژیک انجام شده تشخیص داد.

رویکردهای متفاوت مدیریت استراتژیک

در مورد چگونگی حل مسائل مختلف مدل های مدیریت استراتژیک نظرات متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال ، برای موضوع مزیت رقابتی ، برخی نویسندگان اعلام می کنند که یک رویکرد درون به بیرون (AKA "دیدگاه مبتنی بر منابع" ، با اشاره به قابلیت های پویای سازمان ها) بهترین است: با آنچه در آن مهارت دارید شروع کنید ، محصولات تولید کنید و بازارهای مناسب پیدا کنید برخی دیگر دقیقاً برعکس هستند و یک رویکرد خارجی (اقیانوس آبی-جستجوی فضای بازار بدون مناقشه ، یا اقیانوس سرخ-تلاش برای بهبود در بازارهای موجود) را اتخاذ می کنند. بازاری را پیدا کنید که انتظار می رود در آن موفق باشید و یک سیستم فعالیت/پایگاه مناسب ایجاد کنید.

به طور مشابه در مورد هم افزایی در مقابل پاسخگویی ، برخی از نویسندگان ادعا می کنند که بهترین راه برای موفقیت برای یک سازمان چند تجاری ، حداکثرسازی هم افزایی بین مشاغل است:

·        منابع مانند دانش ، مهارت یا تجهیزات را به اشتراک بگذارید

·        برای به دست آوردن صرفه جویی در مقیاس ، فرایندها را در همه مشاغل سازماندهی کنید

·        با استفاده از خدمات مشاغل مختلف ، یک محصول یکپارچه را ارائه دهید تا تجربه یک فروشگاهی را به مشتریان ارائه دهید

برخی دقیقاً برعکس استدلال می کنند و رویکرد نمونه کارها را پیشنهاد می دهند. ایده اصلی این رویکرد این است که با ارائه حداکثر آزادی ، مشاغل بیشترین شانس را برای موفقیت دارند. با گسترش ریسک تجاری بر چندین کسب و کار ، موفقیت بلند مدت مجموعه به احتمال زیاد به حداکثر می رسد.

استفاده از مدلهای مدیریت استراتژیک

به منظور بهبود (الف) استراتژی سازی عمدی/منطقی ، و (ب) ارتباط در مورد همه جنبه های استراتژی ، چندین مدل ارائه شده است. از این مدلها می توان برای تصمیم گیری منطقی و برنامه ریزی شده استفاده کرد ، اما همچنین برای مستندسازی و برقراری ارتباط با استراتژیهایی که در آینده با استفاده از یک رویکرد خلاقانه/افزایشی در مدیریت استراتژیک "کشف" می شوند ، استفاده کرد.

مدلهای مهمی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

·        تجزیه و تحلیل SWOT: برای طوفان مغزی نقاط قوت ، ضعف ها ، فرصت ها و تهدیدهای یک سازمان استفاده می شود. گام برای انتخاب استراتژیک را می توان با تشریح بیشتر این موارد با استفاده از ماتریس رویارویی برداشت.

·        استراتژی اقیانوس آبی: چندین مدل را پوشش می دهد ، از جمله بوم استراتژی و شبکه ERRC و همچنین یک روش گام به گام برای کشف اینکه چگونه سازمان ها می توانند از رقابت در اقیانوس های قرمز اجتناب کرده و در اقیانوس های آبی با پتانسیل بی نظیر موفق باشند.

·        5-نیرو/PEST: دو مدل مکمل که با استفاده از 5 نیروی رقابتی و 4 عامل اقتصادی-اجتماعی به ترسیم رابطه سازمان با محیط خود کمک می کند.

·        زنجیره ارزش: رویکرد سنتی که به ترسیم جنبه های کلیدی سیستم فعالیت یک سازمان که آنها را قادر می سازد کمک کند ، کمک می کند.

به نظر ما ، استراتژی سازی و پاسخ دادن به سوالات دشوار در مورد آنچه سازمان می خواهد باشد ، مدیریت استراتژیک است. این که آیا مدلها برای منطقی کردن گزینه های استراتژیک/فرایند تصمیم گیری یک سازمان استفاده می شوند ، یا از آنها برای "صرفاً" نتیجه فرآیند استراتژیک در آینده استفاده می کنند: ما به شدت معتقدیم که مدلها ابزاری ضروری برای موفقیت بلند مدت هستند سازمان: با ترکیب (نتایج) مدلهای مختلف استراتژیک ، استراتژیستها افق دید خود را گسترده کرده و از یک دیدگاه یک پارادایمی جهان جدا می شوند.

در پست بعدی این مجموعه ، من بوم مدل کسب و کار را به عنوان ابزاری برای (الف) ارائه یکپارچه در مورد استراتژی یک سازمان مورد بحث قرار خواهم داد.

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله