مراحل و انواع مدیریت استراتژیک
بخشهای قبلی نقش استراتژی را در مدیریت بررسی کرده و چارچوبهای مشترکی را برای تجزیه و تحلیل محیط خارجی و داخلی سازمانهای تجاری مورد بررسی قرار داده اند. اما مراحل خاص در فرایند مدیریت استراتژیک چیست؟ چگونه مدیران تصمیم می گیرند که چه کاری انجام دهند ، چه زمانی این کار را انجام دهند و مطمئن شوند که این کار آنطور که آنها می خواهند اتفاق می افتد؟ این فرایند مدیریت استراتژیک است.
فرایند مدیریت استراتژیک
فرایند مدیریت استراتژیک به زبان ساده شامل سه ، چهار یا پنج مرحله است که بستگی به نحوه برچسب گذاری و گروه بندی مراحل مختلف دارد. اما همه رویکردها شامل اقدامات اساسی یکسانی به همان ترتیب هستند. شرح مختصری از این مراحل به شرح زیر است:
اهداف و تجزیه و تحلیل استراتژی های مدیریت
اولین قدم تعریف دیدگاه ، ماموریت و ارزش های سازمان است. این امر در ترکیب با تجزیه و تحلیل خارجی محیط کسب و کار (PESTEL) و تجزیه و تحلیل داخلی سازمان (SWOT) انجام می شود. با کشف اطلاعاتی که بر توانایی شرکت در فعالیت در محیط خارجی تأثیر می گذارد ، ممکن است اظهارات یک سازمان تکامل یابد.
تدوین استراتژیک
اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل PESTEL و SWOT باید برای تعیین اهداف و اهداف روشن و واقع بینانه بر اساس نقاط قوت و ضعف شرکت مورد استفاده قرار گیرد. مشخص کنید که آیا سازمان به منابع اضافی نیاز دارد و چگونه آنها را به دست آورد. تدوین برنامه های هدفمند برای دستیابی به اهداف. تاکتیک هایی را که برای دستیابی به اهداف مهمتر هستند اولویت بندی کنید. اسکن محیط خارجی را برای تغییراتی که بر شانس دستیابی به اهداف استراتژیک تأثیر می گذارد ، ادامه دهید.
پیاده سازی استراتژی های مدیریتی گاهی اوقات به عنوان اجرای استراتژیک نامیده می شود ، این مرحله زمانی است که برنامه ریزی متوقف می شود و عمل شروع می شود. بهترین برنامه ها اجرای شلخته را جبران نمی کند. هرکس در سازمان باید از وظایف ، مسئولیت ها و اختیارات خاص خود آگاه باشد. مديريت بايد آموزشهاي اضافي كاركنان را براي رسيدن به اهداف برنامه در اين مرحله ارائه دهد. همچنین باید منابع ، از جمله بودجه را اختصاص دهد. موفقیت در این مرحله بستگی به این دارد که به کارکنان ابزارهای لازم برای اجرای طرح داده شود و انگیزه لازم برای اجرای آن را داشته باشند.
ارزیابی و کنترل استراتژیک. از آنجا که شرایط خارجی و داخلی همیشه در حال تغییر است ، این مرحله بسیار مهم است. اندازه گیری عملکرد (تعیین شده توسط ماهیت هدف) به تعیین اینکه آیا مراحل کلیدی برآورده شده است یا خیر ، کمک می کند. اگر نتایج واقعی با برنامه استراتژیک متفاوت باشد ، اقدامات اصلاحی لازم است انجام شود. در صورت لزوم ، اهداف یا معیارهای اندازه گیری را مجدداً بررسی کنید. اگر مشخص شود که استراتژی مطابق برنامه عمل نمی کند ، باید برنامه های جدیدی تدوین شود (مرحله 2 را ببینید) یا ساختارهای سازمانی تعدیل شود. کارکنان ممکن است نیاز به بازآموزی یا انتقال به وظایف دیگر داشته باشند. شما حتی ممکن است مجبور شوید فرآیند مدیریت استراتژیک را از ابتدا ، از جمله اطلاعات و دانش به دست آمده از این اولین تلاش ، تکرار کنید.
نمایش گرافیکی متن بالا در مورد اهداف استراتژیک ، تدوین ، اجرا و ارزیابی و کنترل
گرافیک مراحل اساسی فرآیند مدیریت استراتژیک را نشان می دهد. توجه داشته باشید که تجزیه و تحلیل ، تصمیم گیری و اقدام در تمام مراحل و در طول فرآیند انجام می شود.
استراتژی های رقابتی پورتر
فرایند مدیریت استراتژیک که قبلاً توضیح داده شد می تواند برای تعداد زیادی از استراتژی های تجاری با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد. اما در عمل ، اکثر سازمان ها استراتژی هایی را توسعه می دهند که بر رقابت متمرکز است.
مایکل پورتر علاوه بر مطالعه ماهیت سود صنعت در نظریه پنج نیرو ، به دلیل کار خود در چهار نوع کلی استراتژی های رقابتی شناخته شده است. (اخیراً ، استراتژی پنجم نیز اضافه شده است.) مدل پورتر دو راه برای دستیابی به مزیت رقابتی را توصیف می کند ، چه از طریق تمایز و چه از نظر هزینه. همچنین دو روش هدف قرار دادن بازار را مشخص می کند ، با تمرکز بر بخش خاصی از بازار یا جذب بازار کلی (گسترده). این رویکرد به چهار استراتژی رقابتی جداگانه منجر می شود: تمایز کلی ، هزینه کلی پایین ، تمایز متمرکز و هزینه کم متمرکز. استراتژی پنجم ترکیبی از عناصر کم هزینه و تمایز است. این روش رویکرد یکپارچه نامیده می شود.
استراتژی های رقابتی پورتر استراتژی تمایز کلی دارای محدوده وسیع بازار و مزیت رقابتی با ارزش برتر است. استراتژی تمایز متمرکز دارای محدوده بازار متمرکز و مزیت رقابتی با ارزش برتر است. استراتژی کلی هزینه پایین دارای دامنه وسیعی از بازار و مزیت رقابتی کم قیمت است. استراتژی کم هزینه متمرکز دارای محدوده بازار متمرکز و مزیت رقابتی کم قیمت است. سرانجام ، استراتژی یکپارچه در وسط محدوده بازار متمرکز و وسیع قرار دارد و
Comments
Post a Comment