کارت امتیاز متوازن چیست؟

کارت امتیاز متوازن به عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای مدیریتی معرفی شد. هدف این بود که به سازمان ها اجازه دهیم تا بتوانند بهتر از دارایی های نامشهود خود استفاده کنند. کارت امتیازی متوازن قرار است به عنوان مکمل معیارهای مالی سنتی استفاده شود. عملکرد را از سه منظر دیگر اندازه گیری می کند. مشتریان، فرآیندهای داخلی کسب و کار، و یادگیری و رشد. کارت امتیازی می تواند به مدیریت سطح بالا کمک کند تا استراتژی بلند مدت را با اقدامات کوتاه مدت پیوند دهد. مدیرانی که از یک کارت امتیازی متوازن استفاده می کنند، تنها مجبور نیستند به نتایج مالی کوتاه مدت به عنوان شاخص های پیشرفت شرکت اعتماد کنند.

این شاخص‌ها را به همراه می‌آورد که اطلاعاتی را در مورد چگونگی تأثیر نتایج کوتاه‌مدت بر استراتژی بلندمدت ارائه می‌کند.

کارت امتیازی متوازن به مدیران اجازه می دهد تا چهار فرآیند جدید را معرفی کنند.

·        ترجمه چشم انداز،

·        برقراری ارتباط و پیوند،

·        برنامه ریزی کسب و کار، و

·        بازخورد و یادگیری.

ترجمه چشم انداز

 وسیله ای برای بیان بیانیه های ماموریت/چشم انداز با مجموعه ای یکپارچه از اهداف و اقدامات است. این امر مدیریت ارشد را وادار می کند تا اقدامات عملیاتی را توسعه دهد، که آنها را ملزم به بحث و گفتگو و در نهایت توافق در مورد ابزاری برای دستیابی به اهداف شرکت می کند.

برقراری ارتباط و پیوند

 فرآیندی است که ارتباط استراتژی ها را در کل سازمان تسهیل می کند. اهداف سازمانی و فردی باید از طریق روش های ارزیابی و مشوق ها با استراتژی همسو شود. برای داشتن تطابق هدف بین تک تک کارکنان و شرکت، کاربران کارت امتیازی در سه فعالیت شرکت می کنند: برقراری ارتباط و آموزش، تعیین اهداف، و پیوند دادن پاداش به معیارهای عملکرد که به نوبه خود با استراتژی کلی مرتبط هستند.

برقراری ارتباط و آموزش

 با حفظ خط مشی هایی حاصل می شود که اطمینان می دهد همه کارکنان از استراتژی های سازمان آگاه هستند. همچنین، برای کارکنان سطح پایین مهم است که بتوانند در مورد اینکه استراتژی ها از منظر رقابتی یا عملیاتی واقع بینانه هستند یا خیر، ارتباط برقرار کنند.

تعیین اهداف به تنهایی

 برای تغییر طرز فکر کارکنان کافی نیست. یک تکنیک برای اطمینان از دستیابی به اهداف مرتبط با اهداف، استفاده از کارت امتیازی شخصی است. این به سادگی کارتی است که دارای اطلاعاتی است که اهداف، اقدامات و اهداف شرکت را توصیف می کند. کارمندان آن را با خود حمل می کردند. این به کارکنان اجازه می دهد تا بهتر این اهداف را به وظایف معنی دار تبدیل کنند که به رسیدن به این اهداف کمک می کند.

پیوند دادن پاداش به عملکرد

 یک انگیزه مهم برای کمک به سازمان در دستیابی به هدف است. آنچه کارت امتیازی متوازن به ابزارهای سنتی پیوند دادن پاداش ها به عملکرد مالی اضافه می کند این است که نگاه جامع تری به سازمان دارد. این تضمین می کند که معیارهای صحیح به عنوان معیار عملکرد قبل از دادن پاداش استفاده می شود. ایده این است که اگر از شاخص‌های صحیح برای ارزیابی عملکرد استفاده نمی‌کنید، ریسک بالایی در پاداش دادن به این رفتار وجود دارد.

برنامه ریزی کسب و کار

 سومین فرآیندی است که توسط مدیران با کارت امتیازی متوازن مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از کارت امتیازی، کسب و کارها فرآیندهای برنامه ریزی استراتژیک و بودجه خود را یکپارچه خواهند کرد. این اطمینان حاصل می کند که بودجه از استراتژی های شرکت پشتیبانی می کند. کاربران کارت امتیازی معیارهایی را انتخاب می‌کنند که هر یک از چهار دیدگاه را نشان می‌دهند و سپس برای هر یک اهداف تعیین می‌کنند. سپس آنها تصمیم خواهند گرفت که کدام اقدامات خاص به آنها در رسیدن به آن اهداف کمک می کند. استفاده از نقاط عطف کوتاه مدت برای ارزیابی پیشرفت به سمت هدف استراتژیک چیزی است که از استفاده از کارت امتیازی متوازن حاصل می شود.

 فرآیند بازخورد و یادگیری

 با وجود کارت امتیازی متوازن، مدیران می توانند بازخوردها را کنترل کرده و آن را به استراتژی مرتبط کنند. سه فرآیند اول بسیار مهم هستند، اما یک هدف ثابت را می طلبند. هرگونه انحراف از برنامه نقص محسوب می شود. با افزودن بازخورد و فرآیند یادگیری، کارت امتیازی با ارائه اطلاعات بلادرنگ برای تقویت یادگیری استراتژیک متعادل می شود.

کارت امتیازی متوازن سه مورد اساسی را برای یادگیری استراتژیک فراهم می کند.

·        بینایی را بیان می کند. چشم انداز کل نگر به کل سازمان منتقل می شود و تلاش های فردی با اهداف واحد تجاری مرتبط است.

·        کارت امتیاز یک سیستم بازخورد استراتژیک را فراهم می کند. این سیستم استراتژی ها را به عنوان فرضیه می بیند و باید بتواند این فرضیه ها را آزمایش، اعتبار سنجی و اصلاح کند.

·        بکارت امتیازی متوازن بررسی استراتژی را تسهیل می کند. کاربران کارت امتیازی به جای استفاده از جلسات دوره ای برای ارزیابی عملکرد گذشته مانند فرآیند بررسی مالی سنتی، بازخوردها را به گونه ای بررسی می کنند تا درک بهتری از رسیدن به استراتژی، چگونگی دستیابی به آن و اینکه آیا استراتژی باید اصلاح شود را بررسی کنند. بر اساس اطلاعات جدید این به سازمان تمرکز رو به جلو می دهد.

سخن آخر

کارت امتیازی متوازن برنامه سازمان را برای همسویی فرآیندهای مدیریت تسهیل می کند و بر استراتژی بلندمدت شرکت تمرکز می کند. بدون کارت امتیاز، حفظ یکپارچگی بینش و عمل در حین تلاش برای معرفی استراتژی ها و فرآیندهای جدید تقریباً غیرممکن خواهد بود. کارت امتیازی متوازن چارچوبی را برای مدیریت اجرای یک استراتژی فراهم می‌کند، در حالی که به استراتژی اجازه می‌دهد در واکنش به تغییرات در محیط رقابتی، بازار و فناوری شرکت تکامل یابد.

 

Comments

Popular posts from this blog

نمودار سازمانی: تعریف و نقش

چه نوع فرهنگ سازمانی برای شما مناسب تر است؟

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری