فرهنگ سازمانی: تعریف و چالش های آن

فرهنگ سازمانی چیست؟ سبک زندگی شرکت، بلکه خیلی بیشتر! مسائل آن را در این مقاله درک کنید. فرهنگ سازمانی که به فرهنگ سازمانی نیز معروف است، امروزه یکی از مهمترین معیارهای متقاضیان در هنگام انتخاب شغل است. همچنین یک جنبه ضروری برای کارمندانی است که در حال حاضر در سازمان شما هستند، به طوری که آنها احساس تعلق قوی داشته باشند.

توسعه فرهنگ سازمانی باید به یک اولویت برای هر سازمان تبدیل شود، زیرا نشان دهنده سبک زندگی یک شرکت است، تا به همه اجازه دهد در یک جهت حرکت کنند: به سمت موفقیت.

فرهنگ سازمانی بدون مسائل خاصی نیست و سازمان ها باید آن ها را در نظر بگیرند تا ویژگی بهتری از شرکت داشته باشند. بنابراین، فرهنگ سازمانی دقیقاً چیست و چه چالش هایی دارد؟ خواندن این مقاله مطمئناً شما را روشن می کند!

فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ شرکتی نوعی سبک زندگی کلی شرکت است. این شامل طیف وسیعی از عناصر است که سازمان شما را از متحدان و همکاران داخلی و خارجی متمایز می کند.

مثلا:

·        باورهای شرکت

·        روش های کار

·        تاریخچه شرکت

·        اخلاق

·        تعهد اجتماعی

·        ارزش های شرکت و ابزار انتقال آنها به دیگران

·        لذت و رفاه در کار

·        روحیه تیمی

·        خدمات مشتری

·        محیط کار

·        نوع لباس پوشیدن

بله، کد لباس مورد نیاز چیزی است که می تواند بخشی از فرهنگ سازمانی شما باشد! چرا در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، دیدن معاون رئیس‌جمهور با شلوار جین تابستانی و دمپایی به اندازه تیم توسعه‌دهندگان غیرعادی نیست

دوباره فکر کنید، فقط به این دلیل که سایر شرکت‌ها کد پیراهن و کراوات را اجرا می‌کنند به این معنی نیست که لذت کار در آنجا کمتر است. این تنها یکی از جنبه هایی است که فرهنگ سازمانی این شرکت را با نیازهای آن تطبیق می دهد.

هر شرکتی فرهنگ سازمانی خود را اتخاذ می کند و DNA فرهنگی خود را خواهد داشت. تمام جنبه هایی که برای بازتاب بهتر فرهنگ خود اجرا می کنید، کارمندان شما را درگیر می کند... و کارمندان متعهد شاهد افزایش بهره وری خود خواهند بود تا به درخشش نام شما کمک کنند!

تناسب در شرکت: به اندازه آن موقعیت مهم است

هنگامی که در میانه مراحل استخدام هستید، سعی می کنید افرادی را انتخاب کنید که استعدادهای لازم را برای مقابله با چالش هایی که می خواهید به آنها بدهید را داشته باشند. احتمالاً شما هم به دنبال افرادی هستید که احساس می کنید با آنها کلیک کنید، هم با شما و هم با افرادی که سازمان شما را تشکیل می دهند!

همین امر در مورد تطابق کامل با فرهنگ سازمانی شما نیز صدق می کند: شما می خواهید افرادی را در تیم خود داشته باشید که با فرهنگ سازمانی که شما ساخته اید به خوبی پیش بروند.

و برعکس، این افرادی که می خواهند برای شما کار کنند به جرات امیدوارند که آنها نیز شانس کار در شرکتی را داشته باشند که به آنها می پیوندد و می خواهند در آن شغل خوبی داشته باشند!

مسئله 1: فرهنگ سازمانی را حفظ کنید

چالش اصلی هر شرکتی که مایل به ایجاد یک فرهنگ سازمانی سالم است، حفظ آن است. اعمال شما باید منعکس کننده آن باشد و شما باید کاملاً آن را به یک عنصر متحد تبدیل کنید. با پرورش فرهنگ سازمانی، به افزایش مشارکت کارکنان خود دست خواهید یافت. حتی بهتر! اگر تطابق واقعی بین ارزش‌های شما و افرادی که سازمان شما را تشکیل می‌دهند وجود داشته باشد، افزایش قابل توجهی در رضایت شغلی خواهید دید.

هر کسی که می گوید افزایش رضایت شغلی به معنای کاهش گردش مالی است.

مسئله شماره 2: آن را همیشه اعمال کنید

فرهنگ سازمانی نیز باید همیشه در شرکت وجود داشته باشد. شما نباید ارزش ها، اخلاق یا محیط کاری خود را روز به روز تغییر دهید. فرهنگ باید غیر پراکنده باشد تا بتوانیم احساس کنیم که واقعاً خودمان هستیم. اگر دیدگاه جهانی ما دائماً در حال تغییر است، چگونه کارکنان خود را درگیر و انگیزه دهیم؟

استفاده مداوم از آن به معنای عدم بهبود آن نیست، برعکس! شما فقط باید از تطبیق فرهنگ سازمانی خود با یک موقعیت خاص یا انتخابی بودن بر اساس افرادی که در شرکت با آنها صحبت می کنید اجتناب کنید.

چالش شماره 3: همه اعضای تیم را درگیر کنید

فرهنگ شرکتی باید همه کارکنان را درگیر کند. حتی ممکن است به جای تحمیل توسط مدیریت ارشد، در تیم شما متولد شود. فقط باید به طور طبیعی انجام شود و افراد احساس کنند بخشی از فرآیند کاشت هستند. آنها را درگیر کنید و می توانید از مزایای بزرگی بهره مند شوید!

به گفته موسسه مشاوره مدیریت غزال «خوشبختی در کار مفهومی مهم‌تر از مشارکت است. این در مورد تامین منابعی است که فرد برای حفظ و توسعه آن تعهد نیاز دارد. کارمند باید بخشی از این فرآیند باشد

افرادی که سازمان شما را تشکیل می دهند باید احساس کنند که در هیئت مدیره هستند و از شیوه زندگی فرهنگی شما استقبال کنند. همه باید در یک مسیر حرکت کنند تا آن کار کند، از این رو مهم است که کل تیم را وارد کنید تا سعی کنید همیشه آن را بهینه کنید. در صورت نیاز آن را روی دیوارهای خود بنویسید!

آنچه در مورد فرهنگ سازمانی باید به خاطر داشت

برای موفقیت، سازمان ها باید فرهنگ سازمانی خوبی را ایجاد کنند، آن را پرورش دهند و مردم را به مشارکت فعال دعوت کنند.

فردی که روی «صندلی مناسب» ننشیند (شنا بر خلاف جزر و مد، ناتوانی در عملکرد بهینه در یک موقعیت)، نمی تواند موفقیت طولانی مدت را در شغل خود تجربه کند. همین امر در مورد کسی که در سازمان درستی نیست نیز صدق می کند.

برای جلوگیری از فرسودگی شغلی، باید بین فرد و سازمان تطابق و تناسب وجود داشته باشد. راه‌هایی برای فهمیدن اینکه تناسب بین یک فرد و یک کسب‌وکار درست است وجود دارد.

در AtmanCo، فرهنگ سازمانی ما مبتنی بر "کارکنان شاد، شرکت موفق" است ... و ما تضمین می کنیم که شرکت ما فوق العاده کارآمد است!!

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی چیست و هدف آن چیست؟

نمونه هایی از داشبوردهای زیبای مدیریتی

بازاريابي محتوا، براي برانگيختن علاقه مصرف کننده