4 نمونه از کارت امتیازی متوازن و کاربرد آنها

قبل از ارائه نمونه هایی از کارت امتیازی متوازن، درک زمینه و مفاهیم پشت این ابزار مدیریتی مهم است. کارت امتیازی متوازن توسط پروفسور رابرت اس. کاپلان و دیوید نورتون طراحی شده است. دیوید نورتون در سال 1992 مقاله ای با عنوان "کارت امتیازی متوازن: اندازه گیری هایی که عملکرد را افزایش می دهد" در مجله معروف هاروارد بیزینس ریویو منتشر کرد.

در آن زمان، این اساتید احساس می کردند که روش های اندازه گیری عملکرد تجاری در حال منسوخ شدن و ناکافی شدن است. با این حال، پروفسور رابرت اس. کاپلان و دیوید نورتون در اوج تحقیقات خود، به جای ایجاد روش مناسب تری برای اندازه گیری عملکرد کسب و کار، یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری موثر ایجاد کرده و به مدیریت استراتژیک کسب و کار کمک می کنند.

در واقع، یکی از نکات کلیدی کارت امتیازی متوازن ایجاد شده، گسترش ارزیابی عملکرد بود، که دومی اغلب فقط حول جنبه‌های صرفاً مالی متمرکز می‌شود.

کارت امتیازی متوازن چیست؟

کارت امتیازی متوازن را به صورت زیر تعریف کرد:

کارت امتیازی متوازن ابزاری است برای نظارت بر تصمیمات استراتژیک شرکت بر اساس شاخص های از پیش تعیین شده و با تمرکز حداقل بر 4 دیدگاه زیر: امور مالی، مشتری، فرآیند داخلی و یادگیری سازمانی.

در نظر گرفتن این چهار شاخص، توانایی شرکت در اندازه گیری و نظارت را بسیار گسترش می دهد. کارت امتیازی متوازن امکان مطالعه تمامی نکات مربوط به زنجیره تولید را فراهم می کند. همچنین پیشرفت های عمده ای در درک شرکت از استراتژی های مدیریت به عنوان یک کل به ارمغان می آورد. در واقع، این ابزار مشارکت کارکنان را در فرآیند از طریق توسعه نقشه های استراتژیک بهبود می بخشد.

نمونه های کارت امتیازی متوازن زیر برخی از نقشه های استراتژیک را نشان می دهد. شما می‌توانید با این نقشه‌ها آشنا شوید و بفهمید که چگونه هر یک از آنها در یک شرکت، عملکرد چگونه اندازه‌گیری می‌شود و تاثیر آن بر دستیابی به اهداف چگونه است.

کاربردهای کارت امتیاز متوازن

به قول پروفسور رابرت کاپلان و دیوید نورتون:

در کارت امتیازی متوازن، ارتباطات از طریق یک ساختار منطقی مبتنی بر مدیریت اهداف تعیین شده انجام می شود و به مدیران امکان می دهد منابع فیزیکی، مالی و انسانی را برای دستیابی به اهداف استراتژیک تخصیص مجدد دهند. کارت امتیازی متوازن بیش از یک ابزار سنجش عملکرد، مبدل استراتژی و ارتباط دهنده عملکرد است. ".

یک سیستم BPM خوب به عنوان یک متحد محکم در نظارت، مدیریت و حمایت از تصمیم گیری در کسب و کار شما باقی می ماند. ابزار HEFLO BPM را کشف کنید، که به شما امکان می دهد به لطف یک رابط کاربری ساده و بصری، فرآیندهای خود را نقشه برداری و خودکار کنید.

همچنین مزیت کارت امتیازی متوازن را در اینجا بخوانید.

مثال کارت امتیازی متوازن: تعریف 4 دیدگاه

برای هر یک از 4 دیدگاه (مالی، مشتری، فرآیند داخلی و یادگیری سازمانی)، بهترین راه برای تعریف اهداف و شاخص های آنها پاسخ به چند سوال است.

توجه داشته باشید که یک سلسله مراتب به هم پیوسته وجود دارد که با اهداف مالی (معمولاً اهدافی که شرکت می‌خواهد به آنها دست یابد)، از طریق دیدگاه مشتری، سپس فرآیندهای داخلی، و در نهایت یادگیری سازمانی اغلب به عنوان چشم‌انداز توانمند برای حفظ منافع بلندمدت در نظر گرفته می‌شود، شروع می‌شود.

در اینجا نمونه ای از پاسخ به این 4 دیدگاه است.

دیدگاه مالی:

برای موفقیت مالی، سهامدارانمان چگونه باید درک شوند؟

ممکن است پاسخ دهید: افزایش درآمد و افزایش سود. یک هدف است.

اگر چنین است، چگونه آن را اندازه گیری می کنید؟ با تجزیه و تحلیل صورتهای مالی.

دیدگاه مشتری:

برای دستیابی به چشم انداز خود، باید چگونه از سوی مشتریانمان درک شویم؟

یک پاسخ احتمالی (و هدف) این خواهد بود: ما باید به بازار نشان دهیم که محصولات ما از کیفیت برتر نسبت به رقبا برخوردار هستند.

چگونه آن را اندازه گیری کنیم؟ از طریق نظرسنجی رضایت مشتری

دیدگاه فرآیندهای داخلی:

در کدام فرآیندهای تجاری باید به برتری برسیم تا مشتریان خود را راضی کنیم؟

یک پاسخ/هدف: ما باید در کنترل کیفیت و نوآوری به برتری برسیم.

چگونه این را اندازه گیری کنیم؟ با تجزیه و تحلیل آماری خدمات مشتری، شبکه های اجتماعی و سایت های متخصص در شکایات مشتریان مانند 30 میلیون مصرف کننده یا کیفیتی مانند QueChoisir.

دیدگاه یادگیری

چگونه توانایی خود را برای تغییر و بهبود در حین دستیابی به اهدافمان حفظ خواهیم کرد؟

یک پاسخ: ما باید توانایی خود را برای تغییر و بهبود از طریق افزایش آموزش داخلی و توانمندسازی هر کارمند حفظ کنیم.

چگونه این هدف را اندازه گیری کنیم؟ با محاسبه تعداد ساعات صرف شده برای آموزش درون سازمانی و تعداد گواهی های اخذ شده توسط کارکنان در طول آموزش برون سپاری.

همچنین ببینید: 10 مورد از شاخص های عملکرد کلیدی فرآیند (KPI) را بشناسید

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله