تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری
آیا باید این پروژه را ادامه دهیم یا کنار بگذاریم؟ کدام نامزد را برای پیوستن به تیم خود انتخاب کنید؟ آیا این جلسه را باید صبح برگزار کنید یا بعد از ظهر؟ برای این کار به کدام تامین کننده اعتماد کنیم؟ در محل کار، بدون توجه به موقعیتی که داریم، تصمیم گیری بخشی از وظایف روزانه ماست.
تصمیم گیری یعنی انتخابی که ما را به ناشناخته ها می برد. نمی دانیم تصمیمی که قرار است بگیریم درست است یا خیر و عواقب آن چیست. به همین دلیل است که همیشه تصمیم گیری آسان نیست و چرا انجام برخی از انتخاب ها دشوارتر از سایرین است. یک تصمیم بد می تواند عواقب منفی بر پروژه، شرکت و حتی شغل شما داشته باشد. با این حال، تصمیم گیری برای حرکت رو به جلو و رسیدن به اهداف اجتناب ناپذیر است.
در اینجا 6 نکته وجود دارد که به شما در تصمیم گیری در مدیریت کمک می کند اینجا را کلیک کنید.
1. اهداف خود را در نظر داشته باشید
مشتری را راضی کنید، پروژه را به موقع به پایان برسانید، گردش مالی را افزایش دهید، دید شرکت را افزایش دهید و غیره، هر انتخابی که انجام می دهید باید به شما اجازه دهد به اهداف خود برسید. بنابراین، قبل از تصمیم گیری، باید مطمئن شوید که در مسیر درست پیشرفت خواهید کرد. برای این کار، شما باید مسیری را که در آن حرکت می کنید، بدانید، از این رو باید اهداف خود را بشناسید و آنها را از دست ندهید.
2. جوانب مثبت و منفی را بسنجید
آیا برای تصمیم گیری کمی وقت دارید؟ از این زمان برای شناسایی تمام راه حل های ممکن برای حل مشکل خود استفاده کنید. این شامل راه حل های آسان و همچنین سخت ترین یا گران ترین راه حل ها برای پیاده سازی است.
سپس برای هر یک از این راه حل ها، مزایا، معایب و مشکلات اجرا را فهرست کنید. در نهایت، تاثیری که هر یک از این تصمیمات بر پروژه، تیم شما، رضایت مشتری و کسب و کار خواهد داشت را مشخص کنید.
یک تصمیم ساده گرفته نمی شود و هر تصمیم باید با توجه به زمینه مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد. مهمتر از همه، توجه و پیش بینی عواقب احتمالی در تمام جنبه های پروژه شما ضروری است. با استفاده از این تکنیک، شما تمام داده ها را در دست دارید تا بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.
3. به شهود خود اعتماد کنید
ما همیشه وقت نداریم قبل از تصمیم گیری، جوانب مثبت و منفی را بسنجیم. بنابراین وقتی باید سریع یا فوری انتخاب کنید، گوش دادن به بدن و احساساتتان می تواند کمک بزرگی باشد. شهود ابزار قدرتمند و ارزشمندی است که ما تمایل داریم آن را فراموش کنیم. مایه شرمساری است زیرا گاهی اوقات به دنبال پاسخ هایی می گردیم که از قبل می دانیم.
بدن و احساسات ما اغلب نشانگر خوبی برای تصمیماتی هستند که باید بگیریم. اگر هنگام تصمیم گیری، مردد، غمگین، ناراحت، عصبی، عصبانی یا ترسیده اید، به نظر می رسد که این تصمیم درست نیست. برعکس، اگر احساس می کنید مشتاق، هیجان زده، آرام و یا در حالت رفاه عمومی هستید، دیگر درنگ نکنید.
سیگنالهای بدنی که با احساسات همراه هستند، عنصر دیگری است که باید هنگام تصمیمگیری در نظر گرفت. به عنوان مثال، درد فیزیکی، تنش عضلانی، سردرد یا معده درد، ضربان قلب سریع یا لرز، همه شاخص هایی هستند که نباید هنگام انتخاب شما را بی تفاوت بگذارند.
4. با تیم خود مشورت کنید
به عنوان مدیر یا مدیر پروژه، شما با تیمی از همکاران شایسته و با تجربه کار می کنید. بنابراین، هنگامی که با یک انتخاب دشوار یا یک تصمیم بزرگ روبرو هستید، دریغ نکنید که از تجربه و تخصص آنها برای کمک به شما استفاده کنید.
تیم خود را جمع کنید و از آنها بپرسید که در مورد این موقعیت چه فکر می کنند و توصیه آنها برای یک نتیجه موفقیت آمیز چیست. همکاران شما نه تنها مشکل را از زاویه ای متفاوت از شما می بینند، بلکه مطمئناً ایده ها و راه حل هایی را پیشنهاد می کنند که شما به آن فکر نکرده اید. با تصمیم گیری مشترک این مبادلات را ببندید. علاوه بر این، این تکنیک به شما امکان می دهد تیم خود را درگیر کنید و به آنها نشان دهید که به آنها اعتماد دارید.
از آنجایی که اتحاد یک قدرت است، لزوماً به جای تنها ماندن، با محاصره و نصیحت شدن، تصمیم بهتری خواهید گرفت. همچنین می توانید از مدیر خود یا مدیران پروژه با تجربه تر بخواهید که به شما در تصمیم گیری دشوار کمک کنند.
5. برنامه B داشته باشید
اشتباه کردی و اشتباه انتخاب کردی. نگران نباش، همه اشتباه می کنند. اینجوری یاد میگیریم با این حال، کجا شما تفاوت را ایجاد خواهید کرد، این با فرض انتخاب خود، با دانستن اینکه چگونه به عقب برگردید و با توسل به طرح B است.
بنابراین، در صورت تصمیم گیری ظریف، یک راه حل پشتیبان برنامه ریزی کنید که بتوانید به سرعت آن را برای جلوگیری از هر فاجعه ای در محل قرار دهید. علاوه بر صرفه جویی در روز، به دلیل بینش و کارایی خود مورد تحسین قرار خواهید گرفت.
6. بدانید که هیچ تصمیمی برگشت ناپذیر نیست
آیا راز تصمیم گیری ریچارد برانسون و جف بزوس را می دانید؟ آنها روش تصمیم گیری دو طرفه درب، به عبارت دیگر تصمیمات برگشت پذیر را تمرین می کنند.
ریچارد برانسون در یک پست وبلاگی میگوید: «بیشتر تصمیمهایی که میگیریم لزوماً نهایی نیستند، تصمیمهای برگشتپذیر هستند. حتی اگر غیرقابل برگشت به نظر برسند، در واقعیت امکان بازگشت وجود دارد. میتوانید از در عبور کنید، ببینید چه احساسی دارید و اگر کار نکرد، از طرف دیگر بازگردید. برای شرکتی که سعی می کند نوآور باشد، رهبران آن باید حداکثر تصمیمات برگشت پذیر بگیرند. »
بنابراین وقتی انتخابی انجام دادید که به مرور زمان ناموفق بود، از بازگشت به عقب نترسید.
برای خلاصه کردن
"من هرگز باختم. یا برنده میشم یا یاد میگیرم. " نلسون ماندلا
این نقل قول از نلسون ماندلا طرز فکری را که باید هنگام تصمیم گیری در آن داشته باشید خلاصه می کند. هر چیزی را که انتخاب می کنید، روی نکات مثبت تمرکز کنید، این تصمیم گیری را آسان تر می کند. و مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که هیچ تصمیمی برگشت ناپذیر نیست.
Comments
Post a Comment