فرهنگ سازمانی چیست و چگونه می توانم آن را شناسایی کنم؟
اگر کسی از شما در مورد فرهنگ سازمانی شرکتتان سوال بپرسد، آیا می توانید پاسخ دهید؟ یکی از مفاهیم اصلی است که اخیراً در دنیای تجارت ظهور کرده است. فضا پیدا کرده است و در حال تبدیل شدن به یک عامل اساسی در عملکرد و بهره وری یک سازمان است.
فرهنگ سازمانی یک شرکت یکی از ارکانی است که به تیمی از کارکنان اجازه می دهد تا به پتانسیل کامل خود و خود ساختار داخلی دست یابند. آیا دوست دارید در مورد این مفهوم، اهمیت آن و نحوه شناسایی آن بیشتر بدانید؟ بنابراین به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بیشتر و بیشتر بدانید!
چه کسی فرهنگ سازمان را تعریف می کند؟ فرهنگ سازمانی چیست؟ چه سطوحی فرهنگ سازمانی را تشکیل می دهد؟ انواع فرهنگ سازمانی چیست؟ شرکت از ایجاد یک فرهنگ قوی چه سودی می برد؟ نقش رهبری در فرهنگ سازمانی چیست؟ چند نمونه از فرهنگ سازمانی چیست؟ آیا می توان فرهنگ سازمانی را در هنگام استخدام آشتی داد؟ چه رابطه ای بین فرهنگ سازمانی و ارتباطات داخلی وجود دارد؟ آیا فرهنگ سازمانی به پیشرفت افراد کمک می کند؟
فرهنگ سازمانی چیست؟
فرهنگ سازمانی یک شرکت را می توان به عنوان یک مفهوم انتزاعی و در عین حال به عنوان یک مفهوم قابل اجرا در یک شرکت در نظر گرفت. این مجموعه بسیار پیچیده ای از ارزش ها، باورها، مأموریت ها و اهداف است که نحوه عملکرد یک سازمان را هدایت می کند و همه کارکنان آن مشترک هستند.
یک شرکت با فرهنگ سازمانی کاملاً تعریف شده مبتنی بر سیستمی است که پایه و اساس محکمی دارد که آن را منحصر به فرد می کند و به روشی که هم در داخل و هم با مردم خارجی ارتباط دارد، ارزش قائل است.
اساساً فرهنگ سازمانی روشی است که یک شرکت می بیند، فکر می کند، احساس می کند و از طریق تیم و نمایندگان خود عمل می کند که توسط همه شناخته شده و اجرا می شود.
این اصطلاح که از قرن هجدهم استفاده میشد، مترادف با مدیریت گروههای مردم بود. با این حال، تا سال 1950 بود که شروع به ارتباط با محیط کسب و کار کرد.
یکی از نامهای برجسته در این مسیر تفکر، متخصص ادگار شاین در کتاب فرهنگ سازمانی و رهبری در سال 1982 بود. به گفته نویسنده، «فرهنگ برای یک گروه همان چیزی است که شخصیت یا منش برای یک فرد است»
بنابراین، ما به راحتی میتوانیم بین چیستی فرهنگ سازمانی و نحوه درک آن در یک شرکت ارتباط برقرار کنیم و به قطبنمای اخلاقی و اخلاقی تبدیل شویم که همه قوانین عملکرد داخلی و خارجی را هدایت میکند.
چه کسی فرهنگ سازمان را تعریف می کند؟
همانطور که می توانید تصور کنید، فرهنگ سازمانی از هویت و طرز فکر بنیانگذاران یک شرکت زاده می شود. این دیدگاه آنها از جهان است که ارزش های سازمان را تعیین می کند، به شدت بر اساس اعتقادات شخصی هر بنیانگذار.
بنابراین، ایجاد و تحریک رشد فرهنگ سازمانی در مورد توسعه یک خط فکری است که اغلب منعکس کننده تفکر خود فرد است. البته انتظار میرود که چنین ارزشهایی را بتوان میراثی بهدنبال داشت که نسلهای زیادی زنده بماند
از لحاظ نظری، فرهنگ سازمانی این نوع تعریف را بر اساس ارزش های شخصی بنیانگذاران خود ارائه می دهد. اما در عمل آنچه می تواند اتفاق بیفتد ایجاد و توسعه ناخواسته چندین فرهنگ خرد به ویژه در شرکت های بزرگ است.
در این صورت، این وظیفه مدیران و رهبران است که با این نوع پدیده ها برخورد کنند و اطمینان حاصل کنند که همه تغییرات فرهنگی داخلی دست به دست هم داده و البته با مرجع اصلی فرهنگ سازمانی مبدأ همراه است.
سایت منبع انواع فرهنگ سازمانی : https://gazellecg.com/organizational-culture-types/
Comments
Post a Comment