مدیریت دانش: چگونه با مدیریت دانش نوآوری کنیم
وقتی می دانیم که یک کارمند به طور متوسط 7.5 ساعت در هفته را صرف جستجوی اطلاعات می کند بدون اینکه آن را بیابد (منبع مدیریت دانش چیست https://gazellecg.com/knowledge-management-importance/ ) به سرعت علاقه یک شرکت به راه اندازی یک مدیریت دانش فرآیند را درک می کنیم تا آن را کنترل کند. مفهوم مدیریت دانش دقیقاً چه چیزی را در بر می گیرد؟ چگونه و با چه ابزاری می توان آن را در شرکت پیاده سازی کرد؟ تمام پاسخ ها در این مقاله!
مدیریت دانش چیست؟
مدیریت دانش (KM) فرآیندی است که هدف آن تبدیل اطلاعات به داده های قابل استفاده به منظور ایجاد یک پایگاه دانش مفید و قابل دسترس برای همه کارکنان است. این سرمایه گذاری دانش جمعی و فردی از طریق اجرای مجموعه ای از فرآیندها و ابزارها برای مدیریت موثر آنها حاصل می شود.
منشأ این دانش می تواند این باشد:
· داخلی شرکت این در مورد دانش و مهارت های تجاری و همه چیزهایی است که ایجاد شده است (تحقیق و توسعه، ابزار، حق ثبت اختراع و غیره)،
· خارج از شرکت آنها به طور قانونی توسط شرکت خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته اند، به ویژه با نظارت بر محیط اقتصادی، فناوری، اجتماعی-فرهنگی و قانونی آن.
اهداف مدیریت دانش
هدف مدیریت دانش استفاده از این سرمایه غیر مادی است که دانش فرد را تشکیل می دهد تا:
· مدیریت مهارت ها،
· از تجربیات استفاده کنید،
· ارتقای دسترسی به دانش،
· بهبود ارتباطات داخلی و خارجی و غیره
مدیریت دانش صریح و ضمنی
دو نوع دانش وجود دارد که یک شرکت می تواند بر روی آنها سرمایه گذاری کند:
· دانش صریح (یا ملموس) که به صورت فیزیکی روی کاغذ یا دیجیتال تحقق می یابد. آنها می توانند به شکل حق اختراع، رویه ها، تجزیه و تحلیل ها، طرح ها، خلاصه ها و غیره باشند و به روز شوند، ذخیره شوند و ارتباط برقرار شوند.
· دانش ضمنی (یا ناملموس) که تمام دانش، دانش، بهترین شیوه ها، مهارت های ذاتی ضمنی را مشخص می کند که گاهی اوقات ناخودآگاه هستند و بنابراین نمایش آن ها دشوار است. بنابراین این سرمایه فکری شرکت به صورت تصادفی منتقل می شود و در معرض خطر از دست دادن یا تخریب است.
مسائل مدیریت دانش
هدف اصلی سازمانها وقتی میخواهند مدیریت دانش خوب را پیادهسازی کنند این است که بتوانند از دانش بهعنوان شتابدهنده عملکرد استفاده کنند تا مزیت رقابتی کسب کنند و رقابتیتر شوند.
مدیریت دانش این امکان را فراهم میکند که به چالشهای مختلف شرکتها بهویژه به طور موثر پاسخ دهد:
بهبود تصمیم گیری با استفاده از درس های پروژه های گذشته؛
· ایجاد انگیزه در کارکنان خود که دانش و تجربه آنها شناخته شده و ارزشمند است، که می تواند انگیزه و احساس تعلق به سازمان ایجاد کند.
· افزایش بهره وری با کاهش قابل توجه زمان جستجوی اطلاعات، استقلال بیشتر و دسترسی به دانش جدید و بهبود کیفیت کار.
· حفاظت از دانش افرادی که شرکت را ترک می کنند با اطمینان از انتقال اطلاعات؛
· تسریع و بهینه سازی یادگیری افراد تازه وارد؛
· به لطف دسترسی آسانتر به اطلاعات، استقلال بیشتری به کارمندان بدهید.
· حفاظت از سرمایه فکری، به منظور اطمینان از انتقال آن و جلوگیری از ناپدید شدن آن؛
· ترویج نوآوری از طریق سیال کردن کار مشترک و به اشتراک گذاری تجربه و دانش.
Comments
Post a Comment