راهنمای شروع به هوش تجاری
همه چیزهایی را که باید در مورد هوش تجاری (BI) بدانید بیاموزید تا بتوانید روشی را که به تصمیم گیری مبتنی بر داده ها می پردازید تغییر دهید. این مقاله بخشی از سری راهنمای شروع ما است. راهنمای شروع به داشبورد، راهنمای شروع طراحی داشبورد و راهنمای شروع برای تجسم داده ها را بررسی کنید.
بنابراین شما دادههایی دارید، اما با آنها چه میکنید؟ چگونه داده ها را به چیزی ملموس تقطیر می کنید؟ همه ما در یک مقطع زمانی این سوال را پرسیده ایم. هجوم داده های موجود کنجکاوی داده ها را برانگیخته است. چگونه می توانید از انبوهی از داده های موجود برای تأثیرگذاری بر تصمیم گیری ها استفاده کنید؟
احتمالاً اصطلاح هوش تجاری را شنیده اید که معمولاً به آن BI می گویند. به معنای واقعی کلمه، هوش تجاری به معنای باهوش تر بودن در مورد کسب و کارتان است. و رویکرد شما به BI با ابزارهایی که استفاده می کنید تعریف می شود. نمونههایی از ابزارهای BI عبارتند از انبارهای داده، داشبورد، گزارشها، ابزارهای کشف داده و خدمات دادههای ابری. این ابزارها امکان استخراج بینش از داده های شما را فراهم می کنند.
و سپس موتوری است که به ابزارهای BI کمک می کند: خود داده ها.
شکی نیست که اینترنت اشیا (IoT) روش دسترسی عموم مردم به داده ها را نیز تغییر داده است. داده ها با کلیک یک دکمه در دسترس هستند. چه آمار تناسب اندام از ساعت هوشمند شما باشد یا درآمد ماهیانه یک کسب و کار بزرگ، داده ها همه جا وجود دارد.
آیا شما یا کسی که می شناسید ساعت هوشمند یا ردیاب تناسب اندام دارید؟ این دستگاهها معیارهای ساده عملکرد مانند گامهای روزانه، ساعتهای ایستادن و دقیقههای تمرین را دنبال میکنند. و بینشهای موجود در آن دادهها را در نظر بگیرید: شاید برای رسیدن به یک هدف نیاز به افزایش تعداد قدمهای خود داشته باشید؟ این داده ها می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با تناسب اندام کمک کند.
وقتی نوبت به دادهها میرسد، این شما هستید که تصمیم میگیرید چگونه از آن استفاده و تفسیر کنید (مصرفکننده یا کسبوکار)، آنها را تجزیه و تحلیل کنید، و تصمیمگیریهای مبتنی بر دادهها را بگیرید. این BI در عمل است.
صنعت هوش تجاری
نرم افزار داشبورد هوش تجاری ابزارهایی هستند که ایجاد ارزش از داده های شما مانند داشبورد یا گزارش ها را ممکن می کنند. ابزارهای BI معمولاً داده های تاریخی و فعلی را در زمینه فراهم می کنند تا تصمیم گیری آگاهانه و توسعه پیش بینی را امکان پذیر کند.
صنعت هوش تجاری به سرعت حرکت می کند تا با سرعت تغییرات و تقاضا از سوی کاربران خود هماهنگ شود. در واقع، 54 درصد از شرکتها میگویند که هوش تجاری ابری (Cloud BI) برای استراتژیهای فعلی و آینده بسیار مهم است.
طراحی داشبورد مدیریتی نظم را در دنیای داده های آشفته ایجاد می کند. چه تجسم داده ها باشد و چه ابزارهای ذخیره سازی داده، BI در مورد پیاده سازی یک استراتژی برای به دست آوردن ارزش بیشتر از داده های شما است. و اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، BI برای فروشگاههای سازمانی با بودجههای بالای IT اختصاص ندارد - BI برای دموکراتیک کردن دادهها و ارائه بیشترین ارزش از آن، صرف نظر از اندازه یا دامنه استفاده میشود.
در طول این راهنما، ما می خواهیم جنبه های هوش تجاری را باز کنیم. هدف من ساده کردن آن است - بدون ترس از BI در اینجا. نگاه خواهیم کرد:
هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری اصطلاحی فراگیر برای ابزارها و فناوری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل، تجسم، معیار، پیشبینی و استخراج دادههای کسبوکار برای تصمیمگیری بهتر کسبوکار است. فناوری BI به کسبوکارها اجازه میدهد تا دادههای فعلی و تاریخی را ارزیابی کنند تا بینشهای عملی و تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده عملیات کسبوکار را به دست آورند.
ابزارهای BI ممکن است یک یا چند مورد از این قابلیت ها را داشته باشند:
· گزارش نویسی
· تجزیه و تحلیل و توسعه داشبورد
· پردازش تحلیلی آنلاین
· داده کاوی و فرآیند کاوی
· پردازش رویداد پیچیده
· مدیریت عملکرد کسب و کار
· محک زدن
· تجزیه و تحلیل پیش بینی و چشم انداز
اکنون بیایید به هوش تجاری از دیدگاه رهبران فکری صنعت و کارشناسان موضوع نگاه کنیم.
هانس پیتر لون
هانس پیتر لون، محقق آیبیام، اصطلاح هوش تجاری را در سال 1958 ابداع کرد. لان BI را اینگونه تعریف میکند: «توانایی درک روابط متقابل حقایق ارائهشده بهگونهای که اقدامات را به سمت هدف مورد نظر هدایت کند».
هوارد درسنر
در سال 1989، هاوارد درسنر (بعدها تحلیلگر گروه گارتنر) «هوش تجاری» را به عنوان یک اصطلاح کلی برای توصیف «مفاهیم و روشهای بهبود تصمیمگیری تجاری با استفاده از سیستمهای پشتیبانی مبتنی بر واقعیت» پیشنهاد کرد.
فارستر
فورستر این ایده را با تعریف گستردهای از BI میسازد: «هوش تجاری مجموعهای از متدولوژیها، فرآیندها، پلتفرمها، برنامهها، معماریها و فناوریهایی است که دادههای خام را به اطلاعات معنادار و مفید تبدیل میکنند که برای فعال کردن مؤثرتر استراتژیک، تاکتیکی، و بینش عملیاتی و تصمیم گیری.
وین اکرسون
مفهوم وین اکرسون ساده است: «BI از دو تشکیل شده است فعالیتهای کاملاً متضاد: گزارشگیری از بالا به پایین، بر اساس معیارها، و داشبورد که از قبل میدانید چه چیزهایی را میخواهید نظارت کنید، و تجزیه و تحلیل موقت از پایین به بالا برای پاسخ به سؤالات پیشبینی نشده.
BeyeNetwork
BeyeNetwork مقالهای از لری انگلیش منتشر کرد که در آن تأکید میکرد «هوش تجاری نیازمند کیفیت اطلاعات است». او سپس این تعریف را از BI ارائه می دهد: "توانایی یک شرکت برای عمل موثر از طریق بهره برداری از منابع انسانی و اطلاعاتی خود."
اکنون که BI را تعریف کردهایم و از رهبران فکری شنیدیم، بیایید به تاریخچه مختصری از هوش تجاری و میزان پیشرفت آن نگاهی بیندازیم.
Comments
Post a Comment