چگونه مهارت های تفکر استراتژیک خود را بهبود بخشید

برای اینکه به یک مدیر خوب تبدیل شوید قطعا تفکر نقش مهمی را ایفا می کند. برای داشتن افکار استراتژیک هم راه های زیادی وجود دارد که عبارتند از:

1. سوالات استراتژیک بپرسید

اگر می خواهید مهارت های تفکر استراتژیک خود را بهبود ببخشید، یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که سوالات استراتژیک بیشتری بپرسید. انجام این کار به شما این امکان را می دهد که مهارت های برنامه ریزی خود را تمرین کنید، در شناسایی فرصت ها ماهر شوید و ذهنیت استراتژیک تری ایجاد کنید که می توانید در طول حرفه خود از آن استفاده کنید.

با توجه به دوره آنلاین مدرسه بازرگانی هاروارد، استراتژی مخرب، سوالات استراتژیک می توانند به چالش، فرصت یا ابهامی که در موقعیت فعلی خود با آن مواجه هستید، چه شخصی و چه حرفه ای، مرتبط باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است به راه اندازی یک کسب و کار یا محصول جدید، شکست دادن رقیب، یا ساختار سازمان شما برای نوآوری مربوط باشند.

همچنین مهم است که سؤالات شما در مورد نقش و مسئولیت شما اعمال شود تا بتوانید به آنها عمل کنید.

چند نمونه از سوالات استراتژیک که ممکن است بپرسید عبارتند از:

·        چگونه می توانیم موقعیت استراتژیک خود را برای ورود به یک بازار جدید قرار دهیم؟

·        جهت رشد هر یک از محصولات یا خدمات ما چیست؟

·        رشد سازمان در پنج سال آینده از کجا می‌آید، و چگونه با جایی که رشد از لحاظ تاریخی به آن رسیده است، مقایسه می‌شود؟

·        سازمان چگونه باید به تهدید ارائه شده توسط رقبای بالقوه مخرب پاسخ دهد؟

2. مشاهده و تأمل کنید

علاوه بر پرسیدن سؤالات استراتژیک، باید به آنها به طرز ماهرانه ای پاسخ داده و به آنها رسیدگی کنید. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به این امر، مشاهده و تأمل در مورد وضعیت فعلی خود است، و اطمینان حاصل کنید که هر استراتژی که تصور می‌کنید بر اساس حقایق استوار است.

به عنوان مثال، تصور کنید کسب و کاری که برای آن کار می کنید شروع به از دست دادن سهم بازار یکی از محصولات خود در بین مشتریان سنتی خود کرده است. در همان زمان، سهم بازار را از یک پایگاه مشتری کاملاً جدید به دست آورده است. به راحتی می توان حدس زد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد، اما انجام این کار می تواند شما را در یک لحظه حساس در مسیر اشتباه هدایت کند.

به جای اینکه کورکورانه از یک فرضیه پیروی کنید، تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنید تا در هنگام طراحی استراتژی خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، این ممکن است شامل انجام مصاحبه های کاربر با مشتریان جدید برای شناسایی مشاغل مختلفی باشد که محصول شما را برای انجام آن استخدام می کنند.

درک اینکه چرا مشتریان جدید جذب محصول شما می شوند می تواند شما را قادر سازد تا استراتژی بازاریابی و توسعه محصول خود را طوری تنظیم کنید که نیازهای آنها را بهتر بپذیرید.

3. ایده های مخالف را در نظر بگیرید

هنگامی که به استراتژی رسیدید که می تواند به سازمان شما کمک کند تا به اهداف خود برسد، مفروضات خود را زیر سوال ببرید و فرضیه خود را از طریق آزمایش دقیق انجام دهید. با انجام این کار، می توانید مطمئن شوید که احتمال دیگری را نادیده نمی گیرید.

ایفای نقش مدافع شیطان با ایده‌هایتان می‌تواند به شما این امکان را بدهد که پیشگیرانه نقاط ضعف استدلال خود را شناسایی کنید و وقتی دیگران سؤال می‌پرسند، شما را برای دفاع از استراتژی خود مجهز می‌کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا مهارت های منطقی مورد نیاز برای برقراری ارتباط و اجرای استراتژی خود را تقویت کنید.

برای توسعه این مهارت، عادت کنید هر زمان که می خواهید ادعایی داشته باشید، از خود سؤال کنید. آیا باید دیدگاه متفاوتی را در نظر بگیرید؟ آیا احتمال دیگری وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته باشید؟

4. آموزش رسمی را بپذیرید

با تمرین روش هایی که در بالا توضیح داده شد، می توانید مهارت های تفکر استراتژیک خود را با سرعت خود بهبود بخشید. با این حال، گزینه های یادگیری دیگری وجود دارد که می توانید دنبال کنید.

اگر می‌خواهید به سرعت مهارت‌های استراتژی خود را افزایش دهید برای رفع نیاز مبرمی که سازمانتان با آن مواجه است، موقعیت خود را برای یک نقش جدید یا در نهایت راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان آموزش رسمی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

به عنوان مثال، با ثبت نام در دوره آنلاین استراتژی مخرب، می توانید کشف کنید که چگونه نوآوری را برای سازمان خود به واقعیت تبدیل کنید. در طول شش هفته، در مورد کارهایی که باید انجام شوند، چارچوب و نظریه نوآوری مخرب یاد می‌گیرید و مهارت‌هایی برای شناسایی و اجرای استراتژی سطح بالا ایجاد می‌کنید.

پرورش یک ذهنیت استراتژیک

خواه در بلندمدت یا کوتاه مدت، یک ذهنیت استراتژیک را می توان از طریق خودکاوی، پرسش انتقادی و آموزش رسمی ایجاد کرد. مزیت داشتن یک طرز فکر استراتژیک این است که به جای اینکه به چه چیزی فکر کنید، یاد بگیرید چگونه فکر کنید. اگرچه ممکن است همیشه پاسخ‌های درستی نداشته باشید، مهارت‌های تفکر استراتژیک می‌تواند شما را در شناسایی فرصت‌های جدید، رسیدگی به چالش‌های نوظهور و برنامه‌ریزی برای موفقیت‌های آینده توانمند کند.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

بازاریابی چیست و هدف آن چیست؟

نمونه هایی از داشبوردهای زیبای مدیریتی

بازاريابي محتوا، براي برانگيختن علاقه مصرف کننده