نمونه هایی از داشبوردهای زیبای مدیریتی

طراحی بصری، قابلیت استفاده و روانشناسی همگی در نحوه طراحی رابط کاربری برای داشبورد نقش دارند. رابط کاربری (UI) راهی است که کاربر به سیستم شما دسترسی دارد و با آن تعامل دارد. رابط کاربری داشبورد شما باید با سادگی و ظرافت نیازهای کاربران شما را برآورده کند. هنگامی که اولین نسخه را دارید، از خود بپرسید:

·       آیا یادگیری آن برای کاربران به اندازه کافی آسان است؟ یا بیش از حد با زواید و ویژگی های زیاد طراحی شده است؟

·       پس از آموزش، کاربران با چه سرعتی می توانند وظایف خود را تکمیل کنند؟

·       وقتی کاربران پس از مدت زمان طولانی باز می گردند، آیا می توانند به راحتی مهارت خود را دوباره برقرار کنند؟

·       طراحی رابط کاربری داشبورد چگونه با تجربه کلی کاربر تعامل دارد؟ آیا باعث می شود کاربران احساس رضایت یا ناامیدی کنند؟

پیروی از این اصول اولیه طراحی - کنتراست، تکرار، هم ترازی و مجاورت - به شما کمک می کند موثرترین و کاربرپسندترین رابط کاربری داشبورد را توسعه دهید. بیایید به چند نمونه از طراحی داشبورد زیبا که هر اصل را در بر می گیرد نگاه کنیم.

تضاد

همانطور که در فصل 1 اشاره کردیم، کنتراست راهی برای تشخیص بصری و برجسته کردن محتوای مهم است. در تجزیه و تحلیل، ما در حال ایجاد محتوای مبتنی بر داده برای برقراری ارتباط با یک نقطه هستیم و کنتراست می تواند به ما در انجام این کار کمک کند. تقریباً مثل این است که شما در کنار شخصی که به نموداری نگاه می کند ایستاده اید و در گوش او فریاد می زنید: «به عملکرد باب در سه ماهه گذشته نگاه کنید - نوار KPI او، قرمز روشن است! از صفحه به شما می پرد! ما باید روی این موضوع کار کنیم.»

این داشبورد مدیریتی بازاریابی از رنگ های متضاد استفاده می کند تا هدف خود را نشان دهد. در تب تولید سرنخ، می‌توانیم تعداد واقعی سرنخ‌ها و فرصت‌ها را در مقابل اعداد برنامه‌ریزی‌شده برای هر کدام ببینیم و اعداد بر اساس عملکرد تغییر رنگ می‌دهند.

همین اصل در مورد سایر برگه ها نیز صدق می کند. برای کمپین‌های تبلیغاتی، برنامه تعداد نمایش‌ها را نشان می‌دهد و آن را بر اساس هزینه به ازای هر سرنخ، هزینه به ازای کلیک و هزینه هر فرصت تجزیه می‌کند. همچنین ویژگی‌های کمپین‌های ایمیل، از جمله نرخ باز، نرخ پرش، هزینه هر سرنخ و هزینه به ازای فرصت را اندازه‌گیری می‌کند. در حالی که این داشبورد بسیار اعداد محور است، استفاده از کنتراست آن را از نظر بصری جذاب می کند و مهم ترین اطلاعات را برجسته می کند.

داشبورد مخابرات

این مثال طرف دیگر طیف را از نظر استفاده از رنگ به شما نشان می دهد. همیشه لازم نیست از رنگ های خاکستری و سفید استفاده کنید. در موارد خاص، رنگ‌های تیره‌تر به رنگ‌های دیگر شما اجازه می‌دهند تا به شکل ثابت‌تری ظاهر شوند. در این داشبورد، ما نشانه های رنگی داریم. پس از رسیدن به یک آستانه خاص، کل پانل به رنگ سبز تبدیل می شود. این تکنیک طراحی زمانی مفید است که بخواهید نظارت کنید چه اطلاعاتی در حال ترند هستند. هنگامی که یک پانل از آستانه تنظیم شده عبور می کند، کل مکعب یا مربع می تواند روشن شود. به رنگ های بسیار تیره و رنگ های بسیار روشن فکر کنید و اینکه هر کدام چگونه با رنگ های برند شما تضاد دارند.

تکرار

تکرار در طراحی به معنای ثابت نگه داشتن ظاهر و احساس است. تکرار در داخل به رابط کاربری شما و حتی برای تجسم های فردی اعمال می شود. برای مثال، اگر مجموعه‌ای از میله‌ها را دارید که همگی یک رنگ هستند و یکی را برجسته می‌کنید، از همین روش در نمودارهای دیگر استفاده می‌کنید تا نشان دهید که این برجسته مطابقت دارد، یا رابطه‌ای با هم دارند.

تکرار همچنین به معنای سازگاری رابط کاربری داشبورد خود با انتظارات کاربران است. به همین دلیل است که رابط‌های کاربری داشبورد که از وب‌سایت‌های محبوبی مانند Pinterest تقلید می‌کنند بسیار مؤثر هستند: کاربران امروزی عادت دارند با کلیک کردن، کشیدن، رها کردن، برچسب‌گذاری، نظر دادن و دنبال کردن با داده‌ها تعامل داشته باشند. آنها به طور طبیعی ماوس خود را روی فیلدها می برند تا جزئیات بیشتری را نشان دهند و از توانایی فیلتر کردن مجموعه داده برای نمایش داده های خاص قدردانی می کنند. با استفاده از دکمه‌ها، لینک‌ها، فونت‌ها و طرح‌بندی‌های آشنا، بسیاری از منحنی‌های یادگیری را از روی خفاش حذف خواهید کرد.

داشبورد نیروی کار

این داشبورد تجزیه و تحلیل نیروی کار به طور کامل از تجسم ساخته شده است، بنابراین استفاده از تکرار آن کلید تجربه کاربری خوب است. در حالی که شامل چندین نوع مختلف نمودار است، ویژگی ها و اندازه ها ثابت است: افسانه همیشه در یک موقعیت است، و عنوان ها در قالب و سبک یکسان هستند. تجسم ها نیز در یک شبکه تراز شده اند و یک رابط کاربری ساده و سرراست ایجاد می کنند که کاربران به راحتی می توانند در یک نگاه آن را درک کنند.

هم ترازی

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سازمان‌دهی طراحی برای ابزار BI، تراز کردن آن با یک شبکه (یا قاب سیم، همانطور که قبلاً بحث شد) است. گنجاندن تراز افقی و عمودی بین هر عنصر به کاهش حواس‌پرتی کمک می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی ویژگی‌های داشبورد را شناسایی کنند.

Comments

Popular posts from this blog

نمودار سازمانی: تعریف و نقش

چه نوع فرهنگ سازمانی برای شما مناسب تر است؟

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری