آشنایی با انواع روش های مدیریت دانش سازمانی

بسته به نیاز شرکت ، مدیریت دانش آنها متفاوت خواهد بود. در زیر متداول ترین نمونه های مدیریت دانش را ذکر کرده ایم:

1. آموزش و آموزش ، اجتماعات عملی ، پرسش و پاسخ ، و محل تخصص

این مثالها همه شامل انتقال مدیریت دانش سازمانی به طور مستقیم از دارنده دانش می شود. این می تواند از طریق آموزش حضوری ، جلسات آموزشی در سراسر شرکت ، چت آنلاین و بحث گروهی-یا ترکیبی از این گزینه ها و سایر موارد باشد.

برای اینکه مکان تخصص جنبه ای موثر در سیستم مدیریت دانش باشد ، باید ماتریسی قابل جستجو برای مستندسازی شایستگی ها ساخته شود.

جوانب مثبت مدیریت دانش در سازمان

می توان به سوالات فوراً پاسخ داد

اگر مطالب قابل درک نباشد می توان شفاف سازی کرد

جلسات طوفان فکری را می توان با استفاده از قدرت ترکیبی تجربیات و دانش گروه تسهیل کرد

یادگیری حضوری تمایل دارد که واضح تر به خاطر سپرده شود

معایب مدیریت دانش سازمانی

انواع مدیریت دانش می تواند زمان بر باشد و از وظایفی که دارنده دانش در تلاش برای انجام آنها است ، دور شود

ایجاد و نگهداری سیستم سیستم تخصصی می تواند زمان بر باشد

ممکن است مستندسازی و ذخیره برای استفاده های بعدی دشوار باشد

اگر دارنده دانش شرکت را ترک کند ، می توانید دانش خود را از دست بدهید

2. اسناد ، راهنماها ، دستورالعمل ها ، سوالات متداول و آموزش ها

این ارتباطات مکتوب برای ذخیره و انتقال دانش بسیار مناسب است. با مدیریت دانش مبتنی بر متن ، سیستمی برای ذخیره ، طبقه بندی و پیمایش موضوعات ضروری است. در بسیاری از موارد ، فراداده ها کمک بزرگی برای این امر هستند.

جوانب مثبت مدیریت دانش سازمانی

·        می توان به راحتی بایگانی و ذخیره کرد

·        به اشتراک گذاری آنلاین آسان است

·        به راحتی می تواند تخصص چندین نفر را در یک بسته ترکیب کند

·        ناوبری سریع به راه حل ها وقتی خوب سازماندهی شود

معایب مدیریت دانش

·        زمان بیشتری برای ایجاد نیاز دارد

·        باید به درستی سازماندهی شود وگرنه دانش قابل یافتن نخواهد بود

·        دانش باید به روز باشد

3. انجمن ها ، اینترانت ها و محیط های همکاری

این منابع آنلاین باعث ایجاد گفتگو می شوند و بسیاری از صاحبان دانش را در یک مکان به هم می رسانند. موضوعات ، زیرمجموعه ها و گروه ها را می توان بر اساس موضوع ، سطح تخصص یا هر تعداد طبقه بندی دیگر تقسیم بندی کرد.

جوانب مثبت

·        همکاری باعث ایجاد نوآوری می شود

·        بسیاری از متخصصان را می توان در یک مکان گرد آورد ، صرف نظر از موقعیت آنها در سطح جهانی

·        تسهیل ارتباط با تیم های راه دور به کار تیمی و انتقال دانش کمک می کند

معایب مدیریت دانش

·        می تواند یک محیط آشفته و پر سر و صدا باشد

·        دانش به عنوان افزوده شدن به بحث به طور فعال مورد بررسی قرار نمی گیرد

·        جستجوی بسیاری از پیام ها و موضوعات برای یافتن پاسخ های مربوطه زمان بر است

·        پیامها و موضوعات ممکن است بایگانی نشوند

4. محیطهای یادگیری و توسعه

ایجاد محیطی که در آن یادگیری به عنوان یک سرمایه محسوب می شود ، کارکنان را به تحصیل مداوم سوق می دهد. تشویق آنها برای استفاده از سیستم های مدیریت دانش شما منجر به افزایش کارکنان می شود که آماده انجام وظایف رهبری در سازمان شما هستند.

برای تحقق این امر ، باید فناوری یادگیری و توسعه ساخت یافته و قابل دسترسی وجود داشته باشد که کارکنان بتوانند از آن استفاده کنند.

جوانب مثبت

·        کارکنان با انگیزه می توانند به دلخواه خود را توسعه دهند

·        مسیرهای آموزشی را می توان تعیین کرد

·        این ساختار امکان کشف راحت تر موضوعات را می دهد

معایب:

·        برای ساخت و نگهداری نیاز به تلاش زیادی دارد

·        محتوا باید ایجاد و به طور مداوم به روز شود

5. مطالعات موردی

این مطالعات عمیق در مورد موضوعات خاص به عنوان راهنمای کامل یک موضوع عمل می کند. با نگاهی به اقدامات انجام شده ، نتایج آن اقدامات و درس های آموخته شده می تواند بسیار ارزشمند باشد و اجازه می دهد تا درس های آموخته شده کاملاً مستند و بایگانی شوند.

جوانب مثبت

·        اجازه دهید تا مستندات کامل و بایگانی درس های آموخته شده وجود داشته باشد

·        به راحتی قابل اشتراک گذاری است

·        برای انتقال اطلاعات پیچیده کارآمد است

معایب:

·        برای ایجاد وقت و مهارت زیادی صرف کنید

·        می تواند بسیار تخصصی باشد تا دانش را به طور گسترده به کار گیرد

6. وبینارها

این سمینارهای آنلاین می تواند در انتشار گسترده ایده ها در تیم ها ، شعبه ها یا کل شرکت بسیار مفید باشد.

جوانب مثبت

·        قابل ضبط و استفاده مجدد.

·        حضور همه کارکنان علاقه مند آسان است.

معایب:

·        برای برنامه ریزی ، نوشتن و ارائه زمان و تلاش صرف کنید.

·        نیاز به سازماندهی دارد.

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله