آشنایی با چهار نوع فرهنگ سازمانی

شناخته شده ترین طبقه بندی انواع فرهنگ سازمانی، چارچوب ارزش های رقابتی است. کیم کامرون و رابرت کوین در دانشگاه میشیگان چهار نوع متمایز از فرهنگ سازمانی را شناسایی کردند.

هر سازمانی ترکیبی از این چهار نوع فرهنگ سازمانی دارد که معمولاً یک فرهنگ غالب است. هر چه سازمان بزرگتر باشد، احتمال وجود بیش از یک فرهنگ در سازمان بیشتر است. این ممکن است برای سازمان مفید باشد، اما ممکن است در هنگام تلاش برای داشتن یک فرهنگ منسجم در یک سازمان پراکنده منطقه‌ای و جهانی، مضر یا چالش‌برانگیز باشد.

چهار فرهنگ سازمانی که کامرون و کوین شناسایی کردند عبارتند از:

·        فرهنگ ادوکراسی - پویا و کارآفرینی فرهنگ ایجاد کنید.

·        فرهنگ قبیله ای - فرهنگ مشارکتی مردم مدار و دوستانه.

·        فرهنگ سلسله مراتبی فرهنگ کنترلی ساختاریافته و فرآیندگرا.

·        فرهنگ بازار - فرهنگ رقابتی نتیجه‌گرا و رقابتی.

بیایید نگاهی به هر انواع فرهنگ سازمانی و نحوه توسعه آنها با جزئیات بیشتری بیندازیم.

فرهنگ ادوکراسی

Adhocracy ترکیبی از کلمات Ad hoc و بوروکراسی است. بنابراین، سازمان‌هایی که دارای فرهنگ ادوکراسی هستند، انعطاف‌پذیر هستند و با رویه‌ها و سیاست‌های بوروکراتیک مهار نمی‌شوند. تاکید بر نوآوری و بهبود مداوم وجود دارد، سرعت آن معمولاً بسیار سریع است و وضعیت موجود، اگرچه ممکن است کارساز باشد، به چالش کشیده خواهد شد.

بیشتر شرکت‌های نوپا و فناوری مانند اپل، گوگل و فیس‌بوک توسط فرهنگ حمایتی هدایت می‌شوند، زیرا فرصتی برای نوآوری در اختیار آنها قرار می‌دهد. این برای برند و موفقیت آنها در بازاری که دائماً در حال تغییر و رقابتی شدید است بسیار مهم است.

با این حال، زمانی که استارت‌آپ‌ها مانند این سازمان‌ها به غول‌های فناوری بزرگ تبدیل می‌شوند، فرهنگ حمایتی در کل سازمان کمتر امکان‌پذیر می‌شود. برخی از کارکردها یا واحدهای تجاری وجود خواهند داشت که به ساختار بیشتری نیاز دارند، و حرکت کندتر ممکن است در واقع برای سازمان بهتر باشد، به عنوان مثال، در زمینه های اخلاقی و انطباق. بنابراین، فرهنگ ادوکراسی ممکن است به واحدهای خاصی منتقل شود تا اطمینان حاصل شود که سازمان در بازار نوآورانه و رقابتی باقی می ماند.

توسعه فرهنگ ادوکراسی

بسته به صنعت شما، ممکن است ایجاد یک فرهنگ ادوکراسی معتبر که شامل یک استراتژی تجاری پرخطر نیز باشد، آسان نباشد. با این حال، اجرای جلسات استراتژی و طوفان فکری به کارکنان اجازه می دهد تا ایده های بزرگی را که می تواند به افزایش عملکرد کمک کند، به اشتراک بگذارند. پاداش دادن به ایده های موفق، تیم ها را تشویق می کند که خارج از چارچوب نیز فکر کنند.

فرهنگ قبیله ای

«قبیله» گروهی از خانواده‌های نزدیک و مرتبط یا گروهی از افراد با علایق مشترک قوی است. فرهنگ های قبیله ای در مشاغل کوچک یا خانوادگی که ماهیت سلسله مراتبی ندارند رایج است. کارمندان صرف نظر از سطح آنها ارزش دارند و محیط حمایت کننده است.

ممکن است شرکت‌هایی مانند Tom’s of Maine، Redmond (Real Salt) و Chobani به عنوان فرهنگ‌های قبیله‌ای توصیف شوند که کارمندان خود را در اولویت قرار می‌دهند.

هدف این فرهنگ این است که با اطمینان از اینکه همه کارکنان احساس برابری می کنند، به صورت گروهی کار کند. آنها احساس راحتی می کنند که بازخورد صادقانه و باز ارائه دهند. جدای از کار تیمی، ممکن است تاکید زیادی بر مربیگری و کارآموزی وجود داشته باشد زیرا شایستگی ها و ارزش ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. معمولاً درگیر شدن کارمندان در این فرهنگ زیاد است که باعث می شود خدمات عالی به مشتریان ارائه شود. با این حال، نقطه ضعف این نوع فرهنگ این است که حفظ آن با رشد سازمان دشوار است. با رشد سازمان ممکن است عملیات ها فاقد تمرکز و سیالیت باشند.

توسعه فرهنگ قبیله ای

برای پرورش فرهنگ قبیله ای در شرکت خود، اولین قدم شما این است که به کارمندان خود مراجعه کنید. ارتباطات برای یک فرهنگ قبیله ای پر رونق حیاتی است، بنابراین به تیم خود بگویید که آماده بازخورد هستید. دریابید که آنها برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند، دوست دارند چه چیزی تغییر کند، چه ایده هایی برای پیشبرد بیشتر شرکت دارند. مرحله دوم: افکار آنها را در نظر بگیرید و آنها را عملی کنید.

فرهنگ سلسله مراتبی

فرهنگ سلسله مراتبی یک فرهنگ شرکتی رایج در ایالات متحده است. با ساختار، رویه‌های تعیین‌شده و سطوح اختیار تعریف می‌شود. کارمندان در این فرهنگ دقیقاً می دانند که در زنجیره فرماندهی کجا قرار می گیرند - چه کسی در برابر آنها پاسخگو است، به چه کسی گزارش می دهد و قوانین چیست. در این فرهنگ انجام کار درست امری ضروری است.

وظایف به وضوح تعریف شده است، و عملیات تمایل به ساده سازی دارد. موسسات مالی، سازمان های بیمه سلامت و شرکت های نفت و گاز همگی فرهنگ سلسله مراتبی دارند. این نوع فرهنگ شرکتی را قادر می سازد.

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله