مدیریت استراتژیک: تعریف و ابزار
برخلاف مدیریت عملیاتی که مدیریت میدانی و کوتاه مدت است، مدیریت استراتژیک جهت گیری ها و اهداف اصلی یک شرکت را در بلندمدت تعیین می کند. مدیریت استراتژیک شامل تعیین اهداف اصلی یک شرکت یا به طور گسترده تر یک سازمان است. این منجر به مجموعه ای از تصمیمات می شود که تأثیر میان مدت و بلندمدت به منظور تضمین عملکرد و پایداری شرکت یا سازمان خواهد داشت.
مدیریت استراتژیک مبتنی بر تعداد معینی از پارامترهایی است که باید اجرا شوند. لازم است بدانیم که چگونه محیط شرکت یا اداره را تجزیه و تحلیل کنیم، عوامل موفقیت، مزیت های رقابتی آن را مشخص کنیم، رقبای آن را بشناسیم. مدیریت استراتژیک نیز مبتنی بر دانش کامل از منابع و مهارت های داخلی است. سپس تعیین اهداف، تعریف استراتژی های اجرایی و در نهایت نظارت بر نتایج این اقدامات ضروری است.
میخواهید بدانید مدیریت استراتژیک چیست؟ اینجا کلیک کنید.
ابزارهای مدیریت استراتژیک
تصمیماتی که از طریق مدیریت استراتژیک گرفته می شود اغلب تصمیماتی با تأثیر قابل توجه است. این ممکن است، به عنوان مثال، افتتاح یک شرکت تابعه جدید، تاسیس در خارج از کشور، رشد خارجی و غیره باشد. برای اجرای این تصمیمات، مدیریت استراتژیک که توسط کارکردهای مدیریتی تجسم یافته است، نمی تواند بدون مدیریت عملیاتی و نمایندگان آن یعنی مدیران محلی انجام دهد. بنابراین مدیریت استراتژیک تنها می تواند بخشی از زمینه روابط اجتماعی مؤثر باشد. برای دستیابی به اهداف تعریف شده توسط مدیریت استراتژیک، مدیران باید کارکنان سازمان را حول پروژه متحد کنند و همچنین حمایت آنها را جلب کنند، زیرا تصمیمات مدیریت استراتژیک برگشت پذیر نیستند.
>> آیا به دنبال شغلی به عنوان توسعه دهنده کسب و کار هستید؟ از یک آزمون رایگان برای تأیید مهارت های خود استفاده کنید و به لطف پلت فرم استخدام ما به شغلی که شایسته آن هستید برسید.
مدیریت استراتژیک تخصصی
مدیریت استراتژیک را نیز می توان بر اساس عملکرد تجزیه کرد. بنابراین بسته به اهمیت هر حرفه می توان از مدیریت استراتژیک منابع انسانی، مدیریت استراتژیک سیستم های اطلاعاتی و یا حتی مدیریت استراتژیک مدیریت صحبت کرد. مدیران استراتژیک در کار خود جهت گیری های کسب و کار خود را تعریف می کنند و شاخص هایی برای نظارت بر نتایج، تعریف برنامه های عملیاتی، تخصیص منابع انسانی و بودجه ای برای دستیابی به این نتایج. مدیران باید مهارت ها و کیفیت های متفاوتی را برای تطبیق تصمیمات با محیطی که به سرعت در حال تغییر و تحول است نشان دهند. بنابراین، خلاقیت، توانایی پیشبینی، توانایی فدرالسازی کیفیتهایی هستند که باید برای مشارکت در مدیریت استراتژیک توسعه یابند.
علاوه بر این، باید شناخت خوبی از شرکت، نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف آن و شناخت مناسب از بازارها و محیط اقتصادی ایجاد کرد.
Comments
Post a Comment