استراتژی اقیانوس آبی: ایجاد بازار خود

به جای رقابت شرورانه با شرکت های دیگر، راهی برای کار در بازاری عاری از رقبا پیدا کنید. استراتژی اقیانوس آبی تشویق می کند محصولات خود را بهینه سازی کنید تا آنها را با قیمت های پایین و بدون رقابت وارد بازار خود کنید.

بسیاری از مشاغل با نام خانوادگی از طریق استراتژی های اقیانوس آبی به جایگاه فعلی خود رسیده اند، اما این رویکرد می تواند خطرناک باشد.

برای اجرای یک استراتژی اقیانوس آبی، تیم فعلی خود را رشد دهید و نقاط دردناکی را که فقط کسب و کار شما به آنها رسیدگی می کند، شناسایی کنید.

این مقاله برای صاحبان مشاغلی است که علاقه مند به ایجاد بازار خود به جای رقابت هستند.

فرض کنید محصولات و خدماتی که ارائه می کنید به شما امکان نمی دهد به اهداف درآمدی خود دست یابید. اگر می توانستید بفهمید چگونه محصولات و خدمات خود را تغییر دهید تا آنها را به صنعت خود تبدیل کنید، چه؟

این دقیقاً همان چیزی است که استراتژی اقیانوس آبی نشان می‌دهد، اگرچه برندهای معروف مدت‌ها قبل از اینکه کتابی در سال 2004 نامی به آن بدهد، از این رویکرد استفاده می‌کردند. ما بررسی خواهیم کرد که چگونه ایجاد بازار شخصی شما به رشد بسیاری از مشاغل کمک کرده است و به اشتراک می گذاریم که چگونه کسب و کار شما می تواند سودمند باشد.

استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی در مورد کمک به شرکت شماست تا فضای بازار بی‌رقیب را جدا از سایر مشاغل مشابه کسب کند. این فضاهای جدید به‌عنوان «اقیانوس‌های آبی» توصیف می‌شوند - اصطلاحی که در تضاد با مبارزه برای بقا در «اقیانوس‌های سرخ» خون‌آلود با رقابت شریرانه است.

استراتژی اقیانوس آبی نشان دهنده پیگیری همزمان تمایز محصول بالا و هزینه کم است که رقابت را بی ربط می کند.

نام «استراتژی اقیانوس آبی» از کتاب استراتژی اقیانوس آبی: چگونه فضای بازار بی‌رقیب ایجاد کنیم و رقابت را بی‌ربط کنیم، گرفته شده است. پروفسور دبلیو چان کیم، که این کتاب را به همراه رنی موبورن نویسندگی کرده است، در مقاله فوربس این مفهوم را توضیح داد: "مطالعه ما نشان می دهد که استراتژی اقیانوس آبی به ویژه زمانی مورد نیاز است که عرضه بیش از تقاضا در یک بازار باشد. این وضعیت برای موارد بیشتری اعمال می شود و امروزه صنایع بیشتری وجود دارد و در آینده نیز رواج بیشتری خواهد داشت."

غذای کلیدی پیشنهاد کلیدی: استراتژی اقیانوس آبی شما را تشویق می کند که نوآوری کنید و محصولات جدید و مقرون به صرفه ای توسعه دهید که رقابت را بی ربط می کند.

مزایا و معایب استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی ممکن است یک موهبت برای کسب و کار شما باشد، یا ممکن است ناخواسته عملکرد شما را مختل کند. به مزایا و معایب اقیانوس آبی نگاه کنید تا تصمیم بگیرید که آیا استراتژی برای شما مناسب است یا خیر.

نکات مثبت استراتژی اقیانوس آبی

برخی از مزایای استراتژی اقیانوس آبی عبارتند از:

از بازارهای اشباع شده اجتناب می کنید.

 کسب و کار کوچک شما باید با شرکت های بزرگ و دیگر بازیگران اصلی در حوزه کاری شما رقابت کند. اما اگر استراتژی اقیانوس آبی را اتخاذ کنید، محصول شما کاملاً شبیه هیچ چیز دیگری نخواهد بود و در عین حال نیازهای مشتریان را با قیمت های مقرون به صرفه برآورده می کند. در نهایت هیچ رقابتی از سوی نام‌های بزرگ قدرتمند در حوزه کاری خود ندارید.

پتانسیل رشد را معرفی می کند

 رفتن به مسیر اقیانوس آبی به معنای متعادل کردن نوآوری محصول یا خدمات با هزینه و سودمندی است و ارزش جدیدی برای مشتریان خود ایجاد می کند. همانطور که مشتریان بیشتری آنچه را که شما می فروشید می خرند، تبلیغات دهان به دهان می تواند تقاضا را افزایش دهد.

شما مشتریان را در سطح آنها ملاقات خواهید کرد. ارزش و مقرون به صرفه بودن به همان اندازه در تفکر اقیانوس آبی مهم هستند. شما همیشه نوآوری های خود را با قیمت هایی که مشتری هدف شما می تواند بپذیرد معرفی می کنید. این رویکرد موانع مخاطبان شما را برای خرید آنچه می فروشید کاهش می دهد.

معایب استراتژی اقیانوس آبی

برخی از نکات منفی استراتژی اقیانوس آبی:

ممکن است بیش از حد جاه طلبانه باشد.

منطق پشت استراتژی اقیانوس آبی نشان می دهد که هر کسب و کاری می تواند محصول یا خدماتی مقرون به صرفه و بدون رقابت ارائه دهد. در واقعیت، همیشه اینقدر نوآور بودن آسان نیست. حتی اگر ایده خوبی دارید، محدودیت‌های دنیای واقعی می‌توانند مانع تحقق آن شوند.

ممکن است خیلی خطرناک باشد.

شاید شما راهی برای ساختن یک محصول کاملا منحصر به فرد بدون تعیین قیمت نامعقول پیدا کرده باشید. شاید به این دلیل به این دوراهی رسیده اید که افراد در حوزه کسب و کار کوچک شما از کسب و کار شما خرید می کنند. اما اگر این افراد تنها کسانی باشند که به پیشنهادات شما علاقه مند هستند چه؟ اگر اینطور است، رویکرد اقیانوس آبی می‌تواند شما را محدود کند.

ممکن است ناپایدار باشد.

نوآوری ها تقلید کننده هایی را به وجود می آورند، به این معنی که یک اقیانوس آبی به راحتی می تواند با گذشت زمان به یک اقیانوس قرمز تبدیل شود. حتی اگر استراتژی اقیانوس آبی در حال حاضر برای کسب و کار شما ایده آل باشد، ممکن است در دراز مدت دیگر امکان پذیر نباشد.

Comments

Popular posts from this blog

نمودار سازمانی: تعریف و نقش

چه نوع فرهنگ سازمانی برای شما مناسب تر است؟

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری