انواع مختلف ساختارهای تجاری در سازمان

 ساختار یک شرکت روابط سلسله مراتبی و عملکردی بین همکاران مختلف را تعریف می کند: در مورد توزیع مسئولیت ها و نحوه ارتباط داخلی در شرکت است. در اینجا 5 نوع اصلی از ساختارهای کسب و کار به همراه جوانب مثبت و منفی هر کدام آورده شده است.

نوع ساختاری که به دنبالش بودید نیست؟ انواع ساختارهای تجاری قانونی را بیابید.

ساختارهای سلسله مراتبی و عملکردی

اینها تعیین کننده ترین و مورد مطالعه ترین هستند. آنها مبتنی بر مفاهیم تجارت هستند، در واقع، طبق اصول Fayol، سپس توسط تیلور اتخاذ شد: هر عاملی که با یک شرکت کار می کند فقط می تواند از یک رئیس واحد سفارشات دریافت کند. این به اصطلاح یک وابستگی سلسله مراتبی یا منحصر به فرد بودن فرمان است.

همچنین می توان سازمانی را طراحی کرد که در آن چندین نفر سفارش یا توصیه کنند، هر کدام در رابطه با مهارت ها و وظایف مربوط به خود. در چنین سازمانی از وابستگی عملکردی صحبت خواهیم کرد.

ساختارهای سلسله مراتبی

هر کارمند موظف است از دستورات مافوق مستقیم خود پیروی کند.

·        مزایا: عملیات ساده، توزیع واضح و دقیق مسئولیت ها و نظم و انضباط بی نقص.

·        معایب: استحکام، نصب دشوار و ارتباط نسبتاً کندی که مانع از هرگونه ابتکار می شود.

ساختارهای عملکردی

آنها با تخصص عملکردی هر مدیر، و تنوع دانش و مهارت های حرفه ای شرکت مشخص می شوند.

·        مزایا: تنوع مشاوره از متخصصان مختلف، کیفیت بهتر اجرای تخصصی ترین وظایف و عملکرد برتر.

·        معایب: خطرات درگیری، کاهش قدرت و عدم ردیابی خطاها.

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد انواع ساختار سازمانی اینجا کلیک کنید.

ساختار کارکنان و خط

آنها از تلفیقی بین ساختارهای سلسله مراتبی و عملکردی تشکیل شده اند تا آنها را بهینه کنند و ناراحتی های آنها را به حداقل برسانند.

·        مزایا: مدیریت متمرکز و مشارکت مدیران خط در سطح تصمیمات استراتژیک مدیر.

·        معایب: ارتباطات کوتاه و خطر درگیری بین مدیران و زیردستان.

ساختار تقسیمی

اینها ساختارهایی هستند که توسط شرکت هایی که در چندین زمینه فعالیت کار می کنند اتخاذ کرده اند. هر بخش مستقل است، با منابع و ساختار عملکردی خاص خود.

با جهانی شدن و جداسازی بازارها، این ساختار به توسعه یافته ترین و مرتبط ترین ساختار برای توصیف فعالیت شرکت تبدیل شده است. این ساختاری است که زمانی پدیدار شد که سازمان ها مجبور بودند با محیط های پیچیده تری سر و کار داشته باشند. در واقع، این شرکت زمینه های تخصصی خود را در بازارهای متعدد (محلی و خارجی) چند برابر کرده است.

ساختار تقسیمی مبتنی بر تقسیم فعالیت یک شرکت به زیرمجموعه هایی به نام بخش است. به طور کلی، این بخش ها بر اساس نوع محصول، مشتری یا منطقه جغرافیایی تخصصی می شوند. این ساختار به شرکت هایی که دارای فعالیت های متنوع یا حتی پیچیده هستند اجازه می دهد تا کار را در داخل شرکت تقسیم کنند.

ساختار تقسیمی با عدم تمرکز در تصمیم گیری و قدرت مشخص می شود. در واقع، مدیریت کل استراتژی کلی را تعیین می کند و هر بخش مسئولیت های عملیاتی خود را مدیریت می کند.

·        مزایا: حضور در بازارهای مختلف، انعطاف پذیری و سازگاری قابل توجه.

·        معایب: عدم حضور و بهره وری کلی، بر عهده گرفتن کلیه مسئولیت ها توسط مدیر و نیاز به ایجاد سیستم کنترل و ارزیابی تقریباً روزانه مدیریت.

ساختار بر اساس پروژه یا ساختار ماتریسی

این ساختار گروه های کاری مختلفی را تعریف می کند، برخی تحت اختیارات عملیاتی و برخی دیگر تحت اختیارات عملکردی قرار دارند. آنها حول یک پروژه خاص سازماندهی شده اند، با عملکردهای کاملاً تعریف شده برای هر کارمند. این یک ساختار خاص برای شرکت های بزرگ است که دارای ویژگی های زیر است:

·                  خطوط تولید مختلف،

·                  پروژه های طولانی و پیچیده،

·                  یک محیط کاری که به سرعت در حال تغییر است.

·                  مزایا: توسعه فعالیت های نوآورانه با هماهنگی بهینه بین عملکردهای مختلف مرتبط و تخصص ارائه شده توسط هر بخش عملکردی.

·                  معایب: خطر درگیری و مشکلات ارتباطی و نامناسب بودن با شرکت های بزرگ که فعالیت های آنها غیرمتمرکز است.

ساختار شبکه

درست مانند ساختار ماتریسی، یک ساختار p است پروژه ar که در یک شبکه از طریق ابزارهای ارتباطی (کامپیوترهای تحت شبکه و غیره) توسعه می یابد.

همچنین توصیه های ما را برای ایجاد یک کسب و کار یا شرکت، اطلاعات مربوط به سند ارزیابی ریسک واحد (DUER) و همچنین نمونه ای از طرح کسب و کار را بیابید.

Petite-Entreprise.net می تواند از مدیر در سازماندهی و ساختار شرکت پشتیبانی کند. ما شبکه‌ای از مشاوران شایسته متعهد به رویکرد کیفیت داریم که برای کمک به VSE و SMEها در مواجهه با آینده در آنجا هستند.

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله