نمودار سازمانی: الگو، مزایا، مثال‌ها، نکات

نمودار سازمانی مانند نقشه شرکت است. ساختار و سلسله مراتب را روشن می کند و آنها را در یک گرافیک واضح به تصویر می کشد. اولین نمودار سازمانی بیش از 150 سال قدمت دارد - اندازه و پیچیدگی روزافزون ساختارهای شرکتی مدرن، نمایندگی واضح را بیش از هر زمان دیگری مهم می کند. ما توضیح می دهیم که چنین نمودار سازمانی چیست، چه مزایا و معایبی دارد و نشان می دهیم که چگونه می توانید خودتان یک نمودار سازمانی ایجاد کنید...

چارت سازمانی چیست؟ به راحتی توضیح داده شد!

نمودار سازمانی یک نمایش گرافیکی از ساختار و سازمان در یک شرکت است. روابط و سلسله مراتب بین حوزه های فردی شرکت در یک نمودار سازمانی به ساده ترین و واضح ترین شکل ممکن ارائه شده است. این اصطلاح از "سازمان" و "نمودار" ساخته شده است. طرح سازمانی، طرح ساختاری یا طرح موقعیت به صورت مترادف گفته می شود.

پدر نمودار سازمانی امروزی، دانیل مک کالوم، مهندس راه آهن و مدیر شرکت راه آهن نیویورک در اواسط قرن نوزدهم در نظر گرفته می شود. در سال 1855، مک کالوم یک نمودار تصویری از ساختار و سازمان شرکت راه آهن ایجاد کرد - اولین نمودار سازمانی. در دهه های 1920 و 1930 بود که سازمان ها و شرکت های دیگر مزایای آن را کشف کردند و همچنین برنامه های سازمانی را ایجاد کردند.

چه چیزی در نمودار سازمانی مهم است؟

ساختارها، سازماندهی، فرآیندها و سلسله مراتب در یک شرکت بسیار دقیق تعریف شده است. این نه تنها با یک نمودار سازمانی بلکه بدون آن نیز صدق می کند. سازمان شرکت تعریف می‌کند که یک پست به کدام بخش و منطقه اختصاص داده می‌شود، چه کسی مسئولیت بالاتری دارد، چه بخش‌هایی با هم کار می‌کنند، کجا رابط‌ها یا تفاوت‌ها وجود دارد.

بنابراین این سوال مطرح می شود: دلایل ایجاد یک نمودار سازمانی توسط یک شرکت چیست؟ چندین استدلال خوب برای این وجود دارد:

سازمان کلی قابل مشاهده می شود

گاهی اوقات برای کارکنان، تیم ها و مدیران فردی دشوار است که به تصویر بزرگ توجه کنند. همه وظایف روزانه خود را انجام می دهند، اما به ویژه شرکت ها اغلب فاقد تصویر و درک چگونگی کمک عملکرد خود به موفقیت کلی هستند. یک نمودار سازمانی نشان می دهد که چگونه چرخ دنده های شرکت مشبک می شوند، سلسله مراتب ها چگونه ساختار می شوند و شرکت چگونه کار می کند.

ارتباط بهبود یافته است

چه کسی مسئول است؟ شخص تماس کیست؟ مافوق مستقیم کیست و مافوق رئیس خودت کیست؟ ممکن است مسئولیت ها تنظیم شوند، اما ارتباطات تنها زمانی می تواند سودمند باشد که همه بدانند برای طیف وسیعی از مسائل به چه کسی مراجعه کنند. یک برنامه سازمانی می تواند ارتباطات داخلی را تقویت کند.

برنامه ریزی بهینه شده است

موفقیت دراز مدت تنها با برنامه ریزی خوب امکان پذیر است. این شامل مسیری است که یک شرکت در آن در حال توسعه است و همچنین برنامه ریزی پرسنل به منظور داشتن همیشه کارکنان مورد نیاز با صلاحیت های مناسب. نمودار سازمانی دقیقاً به این برنامه ریزی بلندمدت کمک می کند و نشان می دهد که در آینده در کجا نیاز بیشتری وجود دارد - چه برای پرسنل، سرمایه گذاری یا نوآوری - و در چه زمینه هایی شرکت باید عمل کند.

هویت و وفاداری ترویج می شود

مشاهده موقعیتی که در شرکت دارید می تواند به میزان قابل توجهی باعث افزایش هویت شما با کارفرما شود. کارمندان خود را به عنوان بخشی واقعی از شرکت می بینند، احساس مشارکت بیشتری می کنند و وفاداری بیشتری ایجاد می کنند.

چه چیزی در نمودار سازمانی تعلق دارد؟

آیا می خواهید یک نمودار سازمانی برای شرکت خود ایجاد کنید؟ سپس ما چند نکته و عناصری داریم که هنگام ایجاد آنها نباید فراموش کنید:

اهداف و کارکردها

قبل از شروع ایجاد آن، باید روشن کنید که نمودار سازمانی برای کدام کارکردها و اهداف مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب قرار است یک اثر داخلی به دست آید، مانند بهبود ارتباطات بین کارمندان و سرپرستان یا بین کل بخش ها. با این حال، در صورت تمایل به تغییر در ساختار، می تواند به عنوان ابزاری برای سازماندهی مجدد در شرکت استفاده شود. در نهایت، نمودار سازمانی می‌تواند عملکردهای خارجی را نیز به عهده بگیرد تا به مشتریان بالقوه، شرکای تجاری یا عموم مردم بینش بهتری نسبت به سازمان شرکت بدهد.

وضوح و درک

هر چه شرکت بزرگتر باشد، نمودار سازمانی گسترده تر می شود. با این وجود، درک و وضوح جنبه های اساسی است که باید رعایت شود. نمودار سازمانی را به صورت متقاطع طراحی نکنید، بلکه در جهتی واضح، مثلاً از بالا به پایین، طراحی کنید. فقط از این طریق است که واقعاً همه می توانند ارتباطات موجود در نمودار را درک کنند.

تصاویر و متن

لازم نیست نمودار سازمانی شرکت شما فقط از جعبه های یک کلمه کلیدی تشکیل شده باشد. همچنین می توانید تصاویر و متن های دیگر را برای تقویت اثرات مثبت اضافه کنید. به عنوان مثال، پرتره های مدیران و افراد تماس را شامل شود. این کار تشخیص آنها را برای کارمندان آسان‌تر می‌کند و مانع واقعی جستجوی مبادله را کاهش می‌دهد. این در هنگام ایجاد یک گرافیک از یک بخش یا تیم بیشتر صادق است. اگر به عنوان بخشی از پروژه تصویری به کارکنان ارائه شود، انگیزه و هویت را می توان افزایش داد.

ساختار و سفارشی سازی

یک نمودار سازمانی هرگز کامل یا کامل نمی شود، بلکه نیاز به به روز رسانی، گسترش یا تنظیم منظم دارد. اگر تغییری در سمت‌های مدیریتی ایجاد شود یا ساختار درون شرکت تغییر کند، این باید به سرعت در نمایش گرافیکی گنجانده شود. یک تصویر قدیمی از سازمان شرکت به کسی کمک نمی کند، اما سردرگمی ایجاد می کند.

منبع چارت سازمانی

https://gazellecg.com/organizational-chart/

Comments

Popular posts from this blog

5 روش مورد استفاده برای ارزیابی منابع انسانی در سال 2020

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری

مدیریت دانش موثر در 5 مرحله