چرخه دمینگ: یک رویکرد کیفیت کلیدی برای بهبود مستمر

 


اگر به دنبال بهبود مستمر فرآیندهای مختلف در کسب و کار خود هستید، یکی از کاربردی ترین و موثرترین روش ها چرخه دمینگ یا چرخ PDCA است.

این رویکرد کیفیت یک سلاح اساسی برای هر مدیر کیفیت است. در واقع، به آن اجازه می دهد تا بهبود مستمر محصولات و خدمات را برای ارضای بهتر نیازهای مشتریان خود و در نتیجه عملکرد کلی بهتر شرکت اتخاذ کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش بهبود مستمر، به این مقاله نگاهی بیندازید که نگاهی دقیق‌تر به مفاهیم کلیدی چرخ PDCA دارد: چرخه دمینگ چیست؟ اصول آن چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ چگونه آن را به روشی موثر در شرکت اتخاذ کنیم؟

اگر می خواهید ابزارهای کلیدی مدیریت دیگری را کشف کنید، به شما توصیه می کنم با مقاله من مشورت کنید: ابزارهای مدیریت: 20 ابزار ضروری مدیر.

چرخه دمینگ چیست؟

چرخه دمینگ که به آن چرخ PDCA نیز می گویند (حرف اول کلمات انگلیسی "طرح، انجام، بررسی، عمل") یک روش کاری کلیدی است که هدف آن بهبود مستمر فرآیندهای یک سازمان است. هنوز هم امروزی مرتبط است، و توسط مدیر ویلیام دمینگ در دهه 1950 طراحی شد. علاوه بر این، هدف آن تضمین یک رویکرد با کیفیت و مدیریت پروژه موثر است، به ویژه به لطف چابکی که به ارمغان می آورد.

به علاوه چرخ PDCA در هر شرکتی که بخواهد پروژه ای را اجرا کند و کارایی آن را تضمین کند قابل اجرا است.

کارکرد چرخه دمینگ: برای چیست؟

چرخه دمینگ با توجه به کاربردهای متعدد آن برای هر کسب و کاری مفید است. علاوه بر این، به شما امکان می دهد:

·        رفع مشکلات مختلف پیش آمده (تاخیر به موقع، عدم رعایت کیفیت، قطعات معیوب و ...)

·        بهترین راه حل ممکن را برای مشکلات مختلف اتخاذ کنید.

·        نوآوری در رویه ها برای اطمینان از اثربخشی یک پروژه.

·        برای جلب رضایت مشتریان از طریق تطبیق مستمر با نیازها و انتظارات آنها.

·        به منظور ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، فرآیندها را به طور مداوم بهبود دهید. (به روش مدیریت ناب نیز مراجعه کنید)

·        تقویت عملکرد کلی شرکت.

اصول چرخه PDCA چیست؟

چرخ PDCA یک چرخه با فضیلت است که بر چهار مرحله متوالی بنا شده است:

·        پلان: برنامه ریزی

·        انجام دهید: انجام دهید

·        چک کنید: بررسی کنید

·        عمل: عمل

این مراحل باید به ترتیب و به صورت دوره ای و مکرر انجام شود. با این اوصاف، هنگامی که یک چرخه را کامل کردید، به طور خودکار باید چرخه دیگری را شروع کنید. در ادامه، هر مرحله را به تنهایی توسعه خواهم داد.

مرحله 1: برنامه ریزی

اولین مرحله ضروری در چرخه دمینگ، برنامه ریزی و آماده سازی بالادست وظایفی است که باید انجام شود. این مرحله برای موفقیت فرآیند کیفیت تعیین کننده است. در واقع، این مسئله به طور مشخص تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی، تعریف از پیش اهداف این رویکرد کیفیت، شناسایی منابع لازم برای دستیابی به آنها و در نهایت توسعه یک برنامه اقدام مرتبط برای اجرای مدیریت کیفیت است. برای روشن شدن بیشتر، این مرحله عبارت است از:

·        مشکلات مختلفی که باید حل شوند را شناسایی کنید.

·        اهداف کیفیتی را که باید به آن دست یابید تعیین کنید.

·        کارهای مختلفی را که باید انجام شود برنامه ریزی کنید.

·        با شناسایی افرادی که برای تکمیل هر کار یا دستیابی به یک هدف خاص تعیین شده اند، مسئولیت ها را بین اعضای تیم خود تقسیم کنید.

·        مشخصات کاملی بنویسید که هزینه، محدوده و زمانبندی را مشخص کند

·        به لطف شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که از قبل شناسایی شده اند، دستیابی به اهداف را ارزیابی کنید.

مرحله 2: انجام دهید

پس از انجام برنامه ریزی، زمان اقدام فرا رسیده است. به عبارت دیگر، انجام وظایفی است که از قبل آماده شده است، چه توسط اعضای مختلف تیم و چه توسط خود مدیر. بنابراین این شما هستید که وظایف را بر اساس مهارت های هر یک تقسیم کنید. پس این سوالات را از خود بپرسید: چه کسی چه کاری انجام می دهد؟ آیا کارکنان مهارت های لازم را دارند؟ برای هر کار چقدر زمان لازم است؟ برای چه بودجه ای؟

علاوه بر این، همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که برنامه اقدام به خوبی توسط کارمندان درک شده است تا همه بدانند دقیقا چگونه وظایف خود را انجام دهند. بنابراین، آنها را در مورد نکاتی که به اندازه کافی تسلط ندارند آموزش دهید.

همچنین باید توجه داشت که تنظیم مجدد برنامه اقدام همیشه باید امکان پذیر باشد.

Comments

Popular posts from this blog

نمودار سازمانی: تعریف و نقش

چه نوع فرهنگ سازمانی برای شما مناسب تر است؟

تصمیم گیری: 6 تکنیک موثر برای تصمیم گیری