تعریف چارت سازمانی
چارت سازمانی چیست ؟ نمودار یا چارت سازمانی ترسیم گرافیکی نقش ها و ساختار درون یک سازمان است. چارتها همچنین رابطه بین این نقش ها را نشان می دهند و آنها راهی ساده برای تجسم نحوه جریان کار در یک تجارت هستند. انواع چارتهای سازمانی شامل چارت ساختاری، چارت عملکردی و چارت موقعیت است.
هنگامی که وارد مدیریت می شوید یا کسب و کار خود را شروع می کنید، درک مفهوم چارت سازمانی، نحوه استفاده از آن و نقاط قوت و ضعف آنها بسیار مهم است.
چارت سازمانی ساختاری
چارتهای ساختاری شاید ساده ترین تصویر از مسئولیت های گزارش را ارائه دهند. این چارتها معمولاً حاوی حداقل مقدار اطلاعات هستند و نام کارکنان یا حتی موقعیت آنها را ذکر نمی کنند. آنها در عوض اجزا را بر اساس تعاملات اداری ترتیب می دهند.
با توجه به رویکرد سطح بالای آنها، چارتهای ساختاری ارتباط کمی بین پرسنل یا مسئولیت های آنها را نشان نمی دهند. چارتهای سازمانی ساختاری برای شرکتهای بزرگ که نیاز به یک نمای کلی از ظاهر سازمان دارند، بهترین کار را می کند، اما نمی توان هر کارمند را در یک چارت واحد نشان داد.
چارت سازمانی عملکردی
یک چارت عملکردی با افزودن توابع بخش های نمایندگی بر اساس چارت ساختاری ایجاد می شود. چارتهای عملکردی به طور کلی حاوی مقادیر زیادی متن هستند و می توانند از نظر بصری قریب به اتفاق باشند. با این حال، آنها کمک های بسیار خوبی برای کسانی است که در سازمان هایی که مایل به مشاهده مسئولیت های دپارتمان در یک مکان هستند. عملکردهای نزدیک به هم باید به یک واحد اختصاص داده شود تا از تکرار وظایف و ایجاد تصویری گیج کننده جلوگیری شود.
چارت سازمان موقعیت
به طور کلی، چارت موقعیت، اسامی یا عناوین کارکنان، موقعیت های آنها و روابط گزارش شده بین آنها و مافوق آنها را نشان می دهد. چارتهای موقعیت در سازمانهای کوچکتر محبوب هستند، اما توسط گروههای فردی در سازمانهای بزرگتر نیز استفاده می شود. چارت موقعیت نیز به عنوان چارت تخصیص بیلت گفته می شود و ممکن است با حرکت پرسنل در سراسر سازمان اغلب تغییر کند.
مزایای چارتهای سازمانی
چارتهای سازمانی موثر، شفاف هستند و تنها در یک نگاه بسیار در مورد یک سازمان ارتباط برقرار می کنند. یک چارت سازمانی می تواند کارکنان را برای درک موقعیت خود در یک شرکت آسان تر کند زیرا آنها می توانند یک تصویر را مشاهده کنند، به جای فهرستی از نام ها و عناوین. چارتهای سازمانی برای کارکنان جدید نیز مفید است زیرا به آنها کمک می کند تا جایگاه خود را بهتر درک کنند.
محدودیت چارتهای سازمان
چارتهای سازمانی عوامل کلیدی مانند رفتار رهبران، روابط غیررسمی، نحوه تقسیم قدرت یا هرگونه تأثیرات محیط سازمان را در نظر نمی گیرند. مخالفان استدلال می کنند که این حذف ها تصویر کامل و دقیقی از تعاملات سازمان ارائه نمی دهد.
علاوه بر این، چارتها در سازمانهای بزرگ ممکن است به دلیل تغییرات نیروی انسانی دائماً به روز شوند. پایبندی به یک چارت سازمانی دقیق همچنین می تواند باعث شود که کارکنان یا تیم ها نقش خاصی در چارت داشته باشند.
Comments
Post a Comment