استراتژی بازاریابی: توضیح داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد
استراتژی بازاریابی یکی از ارکان توسعه فعالیت شماست. اغلب نادیده گرفته می شود، با این وجود یک عامل اساسی در موفقیت کسب و کار شما است. استراتژی بازاریابی را می توان به عنوان کلیه اقداماتی که در یک دوره زمانی معین، اعم از کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت در یک شرکت به منظور دستیابی به مشتریانش اجرا می شود، تعریف کرد. استراتژی بازاریابی بخشی از استراتژی کسب و کار است، یکی از اجزای آن است.
اتخاذ یک استراتژی بازاریابی به منظور نظارت و بهینه سازی تلاش های انجام شده برای حفظ و جذب مشتریان جدید ضروری است.
استراتژی بازاریابی را می توان در سراسر شرکت در سطح جهانی توسعه داد، یا فقط می تواند برای خانواده ای از محصولات یا خدمات اعمال شود. بنابراین ممکن است یک شرکت از چندین استراتژی بازاریابی به طور همزمان با اهداف متفاوت بهره مند شود.
استراتژی بازاریابی می تواند برای دستیابی به اهداف مختلف اجرا شود:
· برای افزایش فروش
· به دست آوردن مشتریان جدید
· افزایش فروش به مشتریان فعلی
· سهم بازار را افزایش دهید
· مشتریان را بهتر حفظ کنید
· یک کمپین تبلیغاتی/روابط عمومی راه اندازی کنید
مراحلی که باید قبل از اجرای استراتژی بازاریابی خود بدانید
قبل از اجرای یک استراتژی بازاریابی، مطالعه و درک بازاری که قرار است هدف گذاری کنید ضروری است.
چهار عامل اصلی باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند:
· محصول: شما باید نقاط قوت و ویژگی های محصولات یا خدمات ارائه شده را بدانید، این به شما کمک می کند تا مشتریان مربوطه را هدف قرار دهید.
· قیمت: قیمت محصول یا خدمات تعیین کننده است. مورد دوم باید با کیفیت خدمات یا محصولات و همچنین با مشتریان هدف سازگار شود. قیمت گذاری بخشی ضروری از استراتژی مالی یک شرکت است.
· توزیع: توزیع امکان تعریف موقعیت بازاریابی شرکت را از طریق انتخاب کانال های توزیع ممکن می سازد.
· ارتباط: ارتباط برای جلب توجه مشتریان به محصولات یا خدمات شرکت استفاده می شود.
اگر می خواهید یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنید، اجرای آن از چندین مرحله می گذرد:
لازم است تشخیص شرکت انجام شود، فهرستی با هدف شناخت و درک نقاط قوت و ضعف شرکت از نقطه نظر داخلی و همچنین فرصت ها و تهدیدهای فشار بر شرکت از نقطه نظر خارجی. . این تحلیل توسط ابزار SWOT قابل انجام است. این تجزیه و تحلیل برای اندازه گیری اثرات احتمالی که هر عنصر می تواند بر استراتژی بازاریابی شما داشته باشد استفاده می شود.
سپس باید اهدافی را تعیین کرد که باید به آنها دست یافت، این اهداف می توانند هم کمی و هم کیفی باشند. منافع اهداف این است که به شما امکان می دهند چشم انداز دقیقی از نتیجه ای که شرکت می خواهد به دست آورد و همچنین از مسیر طی شده برای دستیابی به آنها داشته باشید. تعیین اهداف را می توان تعیین محورهای استراتژیک نیز نامید.
لازم است دقیقاً اقداماتی را که می خواهید انجام دهید مشخص کنید و آنها را به ترتیب زمانی یا با اولویت بندی اقدامات فوری و مهم طبقه بندی کنید.
همچنین باید در مورد موقعیت پیشنهاد و شرکت با توجه به آنچه در موجودی خود برداشت کرده است فکر کرد. این موقعیت یابی برای تنظیم آمیخته بازاریابی آن مفید خواهد بود.
همچنین درک این نکته ضروری است که استراتژی بازاریابی در زمان مشخص نشده است، احتمالاً با توجه به پیشرفت پروژه شما تکامل می یابد و بازخورد مشاهده شده در حین اجرای فرآیند.
اجرای استراتژی بازاریابی باید به همه کارکنان مربوط باشد، جمع آوری نظرات بخش ها و شاخه های مختلف تجارت برای ایجاد یک استراتژی موثر ضروری است.
یک استراتژی بازاریابی با شروع می شود
شناسایی گروهها یا بخشهای مختلف مشتریان، که بر اساس نیازهای آنها مشخص میشود. این شناسایی تا آنجا ضروری است که به شما اجازه می دهد تا متعاقباً اقداماتی را که با هر بخش از مشتریان خود سازگار شده است، اجرا کنید تا تأثیر اقدامات خود را تا حد امکان بهینه کنید.
برای رشد کسب و کار خود به کمک نیاز دارید؟ بیا و ایده هایت را به چالش بکش!
فرانک ایبلد، کارآفرین، تجربه خود را با شما به اشتراک می گذارد:
✔ استراتژی و برنامه عمل
✔ سازماندهی و فرآیند
✔ جمع آوری کمک های مالی، جمع آوری کمک های مالی
پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی
انجام یک کمپین بازاریابی بر روی چندین پشتیبانی امکان پذیر است: شناسایی بخش های مختلف و همچنین تجزیه و تحلیل عملکرد و نیاز آنها به شما امکان می دهد یک کمپین بر روی مؤثرترین پشتیبانی و سازگارترین با گروه هدف راه اندازی کنید. که بهینه سازی کمپین و همچنین جلوگیری از صرف بودجه زیاد برای رسانه های نامناسب را ممکن می سازد.
توجه: فراموش نکنید که اثرات کمپین بازاریابی خود را اندازه گیری کنید، این مرحله اغلب نادیده گرفته می شود و در عین حال ضروری است. این به شما امکان می دهد تا نحوه عملکرد آن را در عمل درک کنید، اما همچنین کمپین های آینده را با توجه به درس های آموخته شده از کمپین قبلی تطبیق دهید.
استراتژی های مختلف بازاریابی شرکتی
استراتژی بازاریابی یک شرکت با توجه به ویژگیهای بخشی که در آن تکامل مییابد، ساخته میشود، بلکه با توجه به وضعیت بازار، وضعیت پیشرفت پروژهها... به طور خلاصه، یک استراتژی وجود ندارد و تنها استراتژی است که می تواند مناسب هر کسب و کار.
با این حال، میتوان یک دید کلی از استراتژی بازاریابی داشت که میتوان آن را اجرا کرد. در واقع، اگرچه استراتژیهای بازاریابی با هر شرکت و هر بخش تطبیق مییابند، اما با توجه به بازار هدف نیز سازگار میشوند:
اگر در یک بازار جوان، در حال رشد یا با پتانسیل بالا فعالیت می کنید: توصیه می شود بازاریابی کششی، یعنی تبلیغات انبوه را با هدف جذب مشتری و جذب او راه اندازی کنید.
اگر در یک بازار جدید و نوظهور فعالیت می کنید: بازاریابی فشاری تکنیکی است که می توان از آن استفاده کرد، شامل سوق دادن محصول به سمت مصرف کننده، برای مثال با راه اندازی عملیات تبلیغاتی یا برجسته کردن محصول است.
اگر در یک بازار راکد یا اشباع فعالیت می کنید: هدف اصلی افزایش سهم بازار است، می توانید روی تمایز، تخصص، تنوع بازی کنید، هدف این است که از پیشنهادات رقیب در بازار متمایز شوید.
اگر در یک بازار بالغ اما غیر اشباع فعالیت می کنید: به این استراتژی نفوذ می گویند که به شما امکان می دهد با اعمال سیاست قیمت پایین با هدف گرفتن سهم بازار از رقبای خود وارد بازار شوید.
علاوه بر استراتژیهای مختلفی که باید بسته به بازار اجرا شود، میتوان استراتژیهای بازاریابی مختلفی را نیز در رابطه با محصول یا خدمات خود پیادهسازی کرد:
· استراتژی تمرکز: هدف این استراتژی یک بخش از مشتری است
· استراتژی تمایز: این استراتژی شامل ارائه چندین محصول متناسب با چندین بخش است
· استراتژی skimming: این شامل فروش یک محصول لوکس با قیمت قابل توجه است تا فقط به یک بخش از مشتریان ثروتمند دست یابد. این اغلب به عنوان بخشی از مرحله راه اندازی یک محصول اجرا می شود
· استراتژی نفوذ: این استراتژی شامل ارائه یک محصول مشترک با قیمت پایین است
در اقتصاد کنونی، دیگر امکان یا سودآور نیست که محصولی را ایجاد کنیم و ببینیم چگونه آن را بفروشیم. اکنون ما در دوره ای از عرضه مازاد هستیم که به این معنی است که مشتریان انتخاب زیادی از محصولات مشابه دارند. به همین دلیل است که لازم است ابتدا نیازهای مشتریان و همچنین مشتریان هدف قبل از تولید و بازاریابی یک محصول شناسایی شود تا احتمال اینکه محصول یا خدمات پاسخگوی نیازهای مشتریان باشد به حداکثر برسد.
سوالاتی که در هنگام اجرای استراتژی بازاریابی باید پرسید
برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی، سوالات زیادی باید پرسیده شود. شما می توانید از تجزیه و تحلیل SWOT برای توسعه استراتژی استفاده کنید که بر روی نقاط قوت کسب و کار شما بازی می کند و در عین حال نقاط ضعف شناسایی شده را به حداقل می رساند.
در اینجا یک نمای کلی از سوالاتی است که باید هنگام توسعه استراتژی بازاریابی از خود بپرسید:
· آنچه شرکت برای دستیابی به آن تلاش می کند
· مشتریان به دنبال چه هستند؟ شرکت در صدد رفع چه نیازی با محصول یا خدمات خود است؟
· بهترین راه برای برقراری ارتباط موثر با بخش مشتریان هدف مشابه هویت چیست؟
· آیا بهترین راه برای توزیع و فروش محصولات من است؟
· بهترین راه برای تبلیغ محصولات من چیست؟
· چگونه اثربخشی بازاریابی خود را بررسی کنم؟
توصیه LBdD: اگر اکثر شرکتها به دنبال جذب مشتریان جدید و گسترش مشتریان هدف خود هستند، اغلب سودآورتر و کمتر پیچیدهتر است که به دنبال فروش بیشتر به مشتریان فعلی خود باشید یا به دنبال حفظ مشتریان فعلی تا حد امکان باشید.
سیر تحول بازاریابی در چارچوب دیجیتالی شدن شرکت
بازاریابی با ظهور فناوری های جدید و دیجیتالی شدن شرکت، بخش خود را به شدت متحول کرده است. بسیاری از ابزارهای دیجیتال توسعه یافته اند و به هدف گیری بهتر مشتریان و در نظر گرفتن بهتر نیازهای آنها کمک می کنند.
Comments
Post a Comment